MA-teatern
University of Lincoln
Nyckelinformation
Campus läge
Lincoln, Storbritannien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 - 2 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* Internationell. Hem / EU: £ 7,900. Hemma (inklusive alumnistipendium 20% reduktion) 6 320 £. Internationellt (inklusive internationellt alumner / globalt stipendium 2000 £ reduktion) £ 14.000.
Upptäck Lincoln var du än är i världen
Våra webbseminarier, ämnesmästarklasser, frågestunder och studentpanelsamtal är ett bra sätt att upptäcka hur det är att bo och studera vid University of Lincoln .
Introduktion
Kursen syftar till att ge ett 360-gradersperspektiv på prestanda för att återspegla behovet av en portföljkarriär under 2000-talet, med ett särskilt fokus på dramaturgi.
MA Theatre lägger tonvikt på det stora utbudet av den senaste utvecklingen inom drama, teater och performance och forskning. Programmet använder full kompetens från personal över School of Fine and Performing Arts, som förkroppsligar djupgående kunskaper om samtida teaterskapande.
Personalen har expertis i att driva professionella turnéföretag, dramatik, dramaturgi, teaterkritik och skriva framgångsrika ansökningar om forskningsbidrag och finansieringsbud. Vårt forskningsaktiva team publicerar om dramaturgi och teaterskapande i akademisk litteratur.
Studenterna har möjlighet att dra nytta av en kombination av praktisk erfarenhet och teoretiska studier. Detta tillvägagångssätt är utformat för att förbättra karriärmöjligheterna genom att förbereda studenterna för en mängd olika roller inom teater, medieproduktion, ledning, forskning och utbildning.
Hur du studerar
MA Teater lärs under läsåret genom föreläsningar, seminarier, gruppverkstäder och blandade inlärningsstrategier som använder faciliteter, inklusive prestationsstudiorna i Lincoln Performing Arts Center, BlackBoards online-lärmiljö och den senaste digitala tekniken som gör det möjligt för oss att engagera olika elever genom olika av medel.
Mellan schemalagda sessioner förväntas studenterna bedriva självreglerad studie med stöd av akademisk personal, som inkluderar tilldelade och autonoma undersökta tidskriftsartiklar, bokkapitel och relevant journalistik samt att titta på videoinnehåll och engagera sig i annat material, ofta föreslagna eller gjort tillgängliga via varje modulens online-inlärningssida. Eleverna genomför också regelbundna formativa uppdrag som inte utvärderas som en del av sin slutbetyg, men är utformade för att få betydande fördelar för deras lärande.
Programstruktur
Term 1
- Perspektiv på prestanda
- Forskningsområden
- Skriva om teater
Term 2
- Perspektiv på prestanda
- Dramaturgi i praktiken
- Skriva för teater
Term 3
- På slutgiltigt sikt ska studenterna slutföra antingen forskningsprojektet, praktik-som-forskningsprojektet eller samarbetsprojektet.
Kontakttider
På grund av karaktären av forskarutbildningen kommer en betydande del av din tid att ägnas åt oberoende studier och forskning. Forskarstudenter kommer att ha möten med sina akademiska handledare, men regelbundenheten för dessa kommer att variera beroende på individuella krav, ämnesområde, personalens tillgänglighet och programmets stadium. För undervisade program kan veckotidens kontakttid variera beroende på de individuella modulalternativen som valts och studietiden.
Metoder för bedömning
Hur du kommer att bedömas på din kurs varierar beroende på ämne och typ av forskarutbildning du väljer. Ett undervisat program kan innehålla en skriftlig avhandling, tentor, presentationer och projekt. Ett forskningsprogram kan innehålla en avhandling, muntlig tentamen och presentation för en grupp forskare. Du kan förväntas visa hur dina forskningsresultat har bidragit till kunskap eller utvecklat befintlig teori eller förståelse. Se de individuella kurssidorna för mer information.
moduler
- Dramaturgi i praktiken (kärna)
- Perspektiv på prestanda (kärna)
- Forskningsområden (Core)
- Skriva om teater (Core)
- Skriva för teater (Core)
- Samarbetsprojekt (alternativ) †
- Öva som forskningsprojekt (alternativ) †
- Forskningsprojekt (alternativ) †
Hur man bedöms
Moduler bedöms med en kombination av skriftlig uppsats, kritisk portfölj, studentblogg, finansieringsform, blivande tidningsartikel, paneldiskussion, individuell och grupppresentation och / eller fokuserad praktisk workshop eller prestanda. Studenternas framsteg är föremål för kontinuerliga bedömningar av alla moduler i programmet utöver slutlig utvärderade resultat.
Bedömningen kommer att fokusera på: demonstration av praktiskt och teoretiskt engagemang med forskning; artikulering och demonstration av kunskap om ett brett utbud av teaterföreställningar; kritisk utredning och analys och kontextualisering av elevernas eget arbete och andras arbete inom området för historisk eller samtida prestationsutövning och stipendium.
Studenter på MA Teatern spelar en aktiv roll i valet av fokus och i vissa fall även lägena för sina bedömningar i samråd med relevanta modulledare och på sätt som anpassar sig till deras individuella karriärmål. Denna praxis omfattar University of Lincoln kärnet etos av "Student as Producer" genom att bemyndiga forskarstuderande att forma och ta ägande av deras lärande.
Bedömning Feedback
University of Lincoln policy för utvärderingsåterkoppling syftar till att säkerställa att akademiker kommer att återlämna kursutvärderingar till studenter snabbt - vanligtvis inom 15 arbetsdagar efter inlämningsdatum.
"MA Theatre erbjöd mig möjlighet att skriva en pjäs och ta det till Edinburgh Fringe Festival 2016, där mitt arbete kritiskt betraktades i nationell skala. Det är den absolut stoltaste prestationen i mitt liv och något som aldrig skulle ha varit möjligt utan MA-kursen. "
Kate Newman
stipendier
Det finns fler sätt än någonsin att finansiera din forskarutbildning, oavsett om du vill lära dig eller studera. För dem som vill genomgå en magisterkurs kan du ansöka om ett lån som bidrag till kursen och levnadskostnader. Det finns också lån för dem som vill genomföra doktorandstudier. Universitetet erbjuder ett antal stipendier och finansierade stipendier för dem som är intresserade av forskarutbildning.
Kursspecifika tilläggskostnader
För varje kurs kan du upptäcka att det kostar extra. Dessa kan vara med hänsyn till specifika kläder, material eller utrustning som krävs.
När det gäller läroböcker ger universitetet studenter som skriver in en omfattande läsningslista och du kommer att upptäcka att vårt omfattande bibliotek innehåller antingen material eller virtuella versioner av kärntexterna som du måste läsa. Du kan dock föredra att köpa några av dessa själv och du kommer att vara ansvarig för denna kostnad.
Behörighetskrav 2021-22
Utmärkelse eller motsvarande.
Om du har studerat utanför Storbritannien och är osäker på om din kvalifikation uppfyller ovanstående krav, besök våra landsidor för information om motsvarande kvalifikationer.
Utländska studenter kommer att behöva visa engelska språkkunskaper motsvarande IELTS 6.0 totalt, med minst 5,5 i varje element. För information om andra engelska kvalifikationer som vi accepterar, besök sidan Engelska krav.
Om du inte uppfyller ovanstående IELTS-krav kan du kanske delta i en av våra kurser i engelska och akademiska studier . Dessa specialkurser är utformade för att hjälpa studenter att uppfylla de engelska språkkraven för deras avsedda studieprogram.
Undervisning och lärande under Covid-19
På Lincoln har Covid-19 uppmuntrat oss att granska våra metoder och därmed ta tillfället i akt att hitta nya sätt att förbättra studentupplevelsen. Vi har gjort ändringar i vår undervisnings- och inlärningsmetod och på vårt campus för att säkerställa att studenter och personal kan njuta av en säker och positiv inlärningsupplevelse. Vi kommer att fortsätta följa regeringens vägledning och arbeta nära de lokala folkhälsoexperterna när situationen utvecklas och anpassa vår undervisning och lärande i enlighet med detta för att hålla vårt campus så säkert som möjligt.
Forskningsområden, projekt och ämnen
Under 2018-19 fick MA Theatre nytta av nära kopplingar till skolans och högskolans expertisdelningsinitiativ Critical Encounters and Tower Talks, och programledarna syftar till att vårda dessa och andra sådana möjligheter framöver.
Funktioner
Tidigare har MA-teaterstudenter deltagit i studieresor till Nottingham, Sheffield och Leeds. Det kan finnas möjligheter att delta i professionella och peer-nätverksevenemang som Critical Encounters, värd för skolan och Tower Talks-evenemanget för doktorander och personal över College of Arts.
Det finns potential för studenter att engagera sig i fritidsaktiviteter med The Lincoln Company som regelbundet tar utställningar till Edinburgh Fringe varje år.
Studenter kan också ha möjlighet att engagera sig i Horizons, ett blandat inlärningsinitiativ som utvecklats för att hjälpa dem att utveckla ämnesspecifika anställbarhetsfärdigheter och tvärvetenskapliga och digitala färdigheter, med utgångspunkt från University of Lincoln sex forskningsteman.
placeringar
Kärnarbetsbaserad inlärning modulen Dramaturgi i praktiken erbjuder ett urval av tre placering Pathways - industri, pedagogik, eller online - ger studenterna möjlighet att samarbeta med konstnärliga verk som pågår genom placeringar i branschen regionalt; med dramalektorer om praktiska grundläggande moduler eller genom digitala samarbeten.
En lista över möjliga placeringsvärdar kommer att ges, men studenter är välkomna att skaffa sina egna. Det är upp till studenten att kontakta sin värd, förhandla om hur de kommer att arbeta med dem och täcka ytterligare resekostnader.
Intervjuer och sökandedagar
Sökande kan bli ombedd att delta i en intervju personligen, via telefon eller online. Skriftliga bevis kommer att krävas i form av ett nyligen urval av kritiskt eller kreativt skrivande. Det förväntas att potentiella kandidater har undersökt kursen och varit beredda att tala om den. Vänligen kontakta programledare för mer information.
Karriär och personlig utveckling
Teaterkandidater från detta program har arbetat inom teaterbranschen inom områden som att skriva, utforma, uppträda, dramaturgi och på annat sätt göra teater. Kandidater har bildat teaterföretag och arbetat med konstlokaler, antingen inom administration, marknadsföring eller backstage. En del har gått vidare till forskarutbildning för att bli föreläsare i vidareutbildning och högre utbildning.
University Careers and Employability Team erbjuder kvalificerade rådgivare som kan arbeta med dig för att tillhandahålla skräddarsydda, individuella support- och karriärråd under din tid på universitetet. Som medlem i våra alumner erbjuder vi också ett-till-ett-stöd under det första året efter att du har avslutat din kurs, inklusive tillgång till evenemang, information om lediga platser och webbplatsresurser; med tillgång till lediga platser online och virtuella resurser och webbplatsresurser under de följande två åren.
Denna tjänst kan innehålla en-till-en-coaching, CV-råd och intervjuberedning för att hjälpa dig att maximera dina framtida möjligheter.
Tjänsten arbetar nära lokala, nationella och internationella arbetsgivare, som fungerar som en gateway till näringslivet.
Antagningar
Läroplan
Dramaturgi i praktiken (kärna)
Varför är kritiska färdigheter viktiga i samtida teaterskapande sammanhang? På vilka sätt kan dessa färdigheter ingå i teaterprocesser? Hur kan vi marknadsföra oss som kritiska teaterskapare för att locka intresset från konstbaserade utbildningsinstitutioner, organisationer och industrier? Och hur kan vi bidra på ett meningsfullt sätt till sådana organs arbete?
Denna modul ger möjligheter att tillämpa kritisk praxis på kreativa processer på ett ömsesidigt fördelaktigt sätt.
Perspektiv på prestanda (kärna)
Vilka egenskaper kännetecknar samtida teater- och performancepraxis? Vilka faktorer har format deras utveckling i jämförande nationella och internationella sammanhang? Hur har teater och performance reagerat på det samtida samhället? Vilka är de viktigaste frågorna som konstutövare och konstinstitutioner står inför idag? Och vilka teoretiska ramar kan hjälpa oss att förstå teaterns och performancens samtida landskap?
Denna modul undersöker dessa frågor genom att erbjuda en rad perspektiv på prestanda från experter inom och utanför University of Lincoln .
Forskningsmetoder (Core)
Hur kan vi fördjupa våra syn på forskning? Hur kan djupa och specifika angreppssätt för forskning berika det kritiska och kreativa arbete som vi producerar? Vilka är skillnaderna och överlappningarna mellan olika forskningsmetoder och de olika slutprojekt som de kan producera?
Denna modul ger möjligheter att se forskningsmetoder på nytt: som kreativa och intellektuella stimuli, och som en del av produktionen av originalarbete.
Skriva om teater (Core)
Vad ger olika professionella, kulturella och teoretiska sammanhang till vår förståelse av teater? Hur kan vi analysera ett teaterstycke på djupet och kommunicera den djupa kunskapen på en rad olika sätt? Hur kan vi skriva om teater med tydlighet och precision för olika läsare?
Denna modul undersöker och omsätter en rad professionella sätt att skriva om teater: som forskare, som kritiker och som teaterskapare.
Skriva för teater (Core)
Hur skriver vi för teater? Hur utför vi skrivandet och hur presterar vårt skrivande? Hur speglar det vi skriver vilka vi är och den värld vi lever i? Hur kan vi ge röst åt det outtalade och tala sanning till makten? Hur kan vi hitta orden som händelserna får oss att tala? Hur kan ord måla tusen bilder?
Genom att svara på frågor som dessa får eleverna chansen att skriva ett nytt teaterstycke och reflektera över den processen med sikte på att bli kritisk teatermakare.
Göra teater för unga publik (alternativ)†
Making Theatre for Young Audiences utmanar eleverna att upptäcka och utveckla genom studiobaserat, samarbetsskapande de grundläggande metoderna för deras egna unika konstnärliga praktiker, vilket leder till en fullängdsföreställning på en professionell plats. Making Theatre for Young Audiences syftar till att hjälpa eleverna att svara på följande frågor om sin praktik: Hur kan vi utforska och utvidga gränserna för samtida TYA-framträdande? Vilka är de viktiga konceptuella och metodologiska frågorna som uppstår genom att skapa? Vad innebär det att samarbeta? Vad är ensemblens etik och estetik? Hur kan praktiska metoder utvecklas genom studioövningar för att leverera en platsbaserad föreställning för unga publik?
Praktik som forskningsprojekt (alternativ)†
Denna modul ger studenterna möjlighet att driva ett självinitierat praktik som forskningsprojekt, baserat på ett område de själva väljer, vilket resulterar i ett praktiskt arbete och en kritisk reflektion. Varje student arbetar under överinseende av en anställd och genomför ett projekt som kan vara inspirerat av deras erfarenhet av kursen. Deras praktik som forskningsprojekt bör visa en djup förståelse för de frågor som är centrala för det valda ämnet.
Forskningsprojekt (alternativ)†
Denna modul ger studenterna möjlighet att driva ett forskningsprojekt, baserat på ett område de själva väljer, vilket resulterar i en konventionell avhandling i form av ett utökat akademiskt skrivande.
Varje student arbetar under överinseende av en anställd och genomför ett projekt som kan vara inspirerat av deras erfarenhet av kursen. Deras forskningsprojekt bör visa en djup förståelse för de frågor som är centrala för det valda ämnet.
Hur du studerar
MA Theatre lärs ut under hela läsåret genom föreläsningar, seminarier, gruppworkshops och blandade lärandestrategier. Den använder faciliteter inklusive uppträdandestudiorna på Lincoln Performing Arts Centre, universitetets onlineutbildningsplattform, BlackBoard och den senaste digitala tekniken, vilket gör att skolan kan engagera olika elever på olika sätt.
Mellan schemalagda sessioner förväntas studenterna engagera sig i självstyrda studier, med stöd av akademisk personal. Detta inkluderar tilldelade och självständigt undersökta tidskriftsartiklar, bokkapitel och relevant journalistik, såväl som att titta på videoinnehåll och engagera sig i annat material, ofta föreslagna eller tillgängliga via varje moduls online-inlärningswebbplats. Studenter kan också genomföra regelbundna formativa uppgifter som inte bedöms som en del av deras slutbetyg men är utformade för att ha betydande fördelar för deras lärande.
Programstruktur
Semester A
- Perspektiv på prestanda
- Dramaturgi i praktiken
- Skriva om teater
Semester B
- Perspektiv på prestanda
- Forskningsområden
- Skriva för teater
Semester C
- Forskningsprojekt (avhandling eller praktik som forskning)
Kontakt timmar och oberoende studie
Veckokontakttider på detta program kan variera beroende på de individuella modulerna och studiestadiet. Studien på forskarnivå omfattar också en betydande del av självstudier som utforskar det material som tas upp i föreläsningar och seminarier. Som en allmän vägledning, för varje timme som spenderas i klassen, förväntas eleverna tillbringa minst fyra till fem timmar i en självständig studie.
Hur man bedöms
Moduler bedöms av en kombination av skriftliga uppsatser, kritiska portföljer, studentbloggar, finansieringsformer, lärandeavtal, blivande tidskriftsartiklar, pitches, paneldiskussioner, individuella och grupppresentationer och/eller fokuserade praktiska workshops eller föreställningar. Studenternas framsteg är föremål för kontinuerliga bedömningar på alla moduler i programmet utöver slutbedömda resultat.
Bedömningen kommer att fokusera på: demonstration av praktiskt och teoretiskt engagemang i forskning; artikulering och demonstration av kunskap om ett brett utbud av teaterföreställningar; kritisk utredning och analys; och kontextualisera studenters eget och andras arbete inom området historisk eller nutida performance praxis och vetenskap.
Studenter i MA-teatern spelar en aktiv roll i att välja fokus och, i vissa fall, till och med sätten för sina bedömningar i samråd med relevanta modulhandledare och på sätt som överensstämmer med deras individuella karriärmål. Denna praxis omfattar University of Lincoln kärnatik "Student as Producer" genom att ge forskarstuderande möjlighet att forma och ta ägarskap över sitt lärande.
Bedömning Feedback
University of Lincoln policy för bedömningsfeedback syftar till att säkerställa att akademiker kommer att returnera bedömningar under kursen till studenter omgående – vanligtvis inom 15 arbetsdagar efter inlämningsdatumet.