Master i spelanvändarupplevelse
University of Skövde
Nyckelinformation
Campus läge
Norrmalm, Sverige
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
SEK 135 000 / per semester *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
02 Sep 2024
* Totalkostnadsavgift
Introduktion
Sverige är en ledande nation inom den globala spelindustrin och Skövde är den ledande svenska staden där man kan studera spelutveckling. Här hittar du fyra masterprogram i spel, åtta kandidatprogram som täcker alla discipliner inom spelutveckling, omfattande spelforskning, en framgångsrik spelinkubator och sist men inte minst ett stort antal spelföretag. Alla dessa aktiviteter ligger mitt i Skövde och förenas under Sveriges Game Arena-paraply. Som en masterstudent i spelupplevelse kommer du att bli en del av detta ekosystem och dra nytta av en konkurrensfördel i en karriär inom den internationella spelindustrin.
Spelanvändarupplevelsens masterprogram riktar sig till sökande med en kandidatexamen inom något av de många områden som är involverade i spelutveckling. Du får inte bara en teoretisk och praktisk förståelse för de upplevelser och känslor spel som framkallas i deras spelare, men, ännu viktigare, hur man undersöker och utvärderar dem. Studenter som tar examen från programmet kan gå vidare med speldesign och spelanvändarupplevelse i spelföretag eller ansöka till doktorsexamen. program i de flesta länder. Det är dock också möjligt att stanna i Skövde och följa en karriär inom spel.
Masterprogrammet börjar under höstterminen. Det erbjuds under ett läsår (två terminer).
Fokus för dina studier
Att utveckla spel handlar om att skapa engagerande upplevelser för spelare. Spelens växande allestädes närhet i samhället och kulturen gör att nya och olika användargrupper spelar spel. Detta har inte bara lett till nya möjligheter utan också många nya utmaningar för spelutvecklare. En av dessa är att bättre förstå hur spelare interagerar med spel och på vilka sätt dessa interaktioner kan studeras, förstås och förbättras. Att arbeta med spelanvändarupplevelse innebär att man arbetar med interaktionsdesign, forskningsmetodik, interaktion mellan människor och datorer och spelutveckling för att fullt ut kunna packa upp människors upplevelser av att spela spel.
Kort sagt: Programmet User User Experience ger dig kunskap om hur du analyserar och förstår vad som händer när människor spelar spel. Vilka känslor åberopas? Hur kan vi bättre förstå spelarnas reaktioner? Hur kan vi göra spel mer tillgängliga och engagerande för nya målgrupper? Inom detta snabbt växande expertfält försöker forskare och utvecklare kontinuerligt att ta reda på hur man bäst kan svara på den stora frågan: "varför är det här kul?"
Efter avslutade studier
Specialiseringen i spelanvändarupplevelse ger dig möjlighet att utveckla kompetens inom detta specifika och snabbt växande spelutvecklingsområde. Detta ger en bra grund för en internationell karriär inom spelindustrin, eftersom många studior alltmer börjar se värdet av att kunna utvärdera sina egna utvecklingsval. En annan möjlig karriärväg representeras av företag utanför den traditionella spelindustrin som arbetar med design och utvärdering av användarupplevelser. Och eftersom detta är ett akademiskt inriktat program med stor tonvikt på tillämpade forskningsmetoder finns det naturligtvis också många möjligheter att bedriva en karriär inom akademin genom att gå vidare till Ph.D. studier eller andra typer av forskningsställningar.
John Schnobrich / Unsplash
Förkunskapskrav
För att vara berättigad till programmet en kandidatexamen (motsvarande en svensk kandidatexamen) inom informatik, datavetenskap eller digitala medier (eller liknande).
Ytterligare ett krav är bevis på färdigheter i engelska motsvarande studier på gymnasienivå i Sverige känd som engelska kurs 6 / engelska kurs B. Detta visas normalt med hjälp av ett internationellt erkänt test, t.ex. IELTS eller TOEFL eller motsvarande.
Antagningar
Programresultat
Efter avslutade studier
Specialiseringen i spel User Experience ger dig möjlighet att utveckla spetskompetens inom detta specifika och snabbt växande område av spelutveckling. Detta ger en bra grund för en internationell karriär inom spelbranschen, eftersom många studios alltmer börjar se värdet i att kunna utvärdera sina egna utvecklingsval. En annan möjlig karriärväg representeras av företag utanför den traditionella spelindustrin som arbetar med design och utvärdering av användarupplevelser. Och eftersom detta är ett akademiskt orienterat program med stor tonvikt på tillämpade forskningsmetoder, finns det naturligtvis också många möjligheter att bedriva en karriär inom akademin genom att gå vidare till doktorandstudier eller andra typer av forskningspositioner.