Magisterexamen i lingvistik
University of Verona
Nyckelinformation
Campus läge
Verona, Italien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
EUR 1 071 / per year
Ansökningstiden
30 Mar 2024
Tidigaste startdatum
Oct 2024
Introduktion
Typ av examen | Magisterexamen |
Varaktighet | 2 år |
Deltidsstudiealternativ tillgängligt | Ja |
Antagningar | Med förbehåll för inträdeskrav |
Examenskurs | LM-39 |
Plats | Verona |
Språk | engelsk |
Möjlighet till dubbel examen | Universität Konstanz |
Masterprogrammet i lingvistik vid University of Verona ger studenterna avancerade kunskaper om lingvistik, både i dess teoretiska och tillämpade aspekter. Detta program som helt undervisas på engelska (när det gäller de engelska och tyska modulerna) och andra språk beroende på de moduler som studenterna valt (franska, spanska, ryska och italienska), är ett omfattande internationellt program med ett specifikt fokus på europeiskt sammanhang.
Programmet förstärks genom internationella föreläsningar och moduler som hålls av gästföreläsare och professorer som en del av ett interdepartementalt initiativ med ett starkt tvärvetenskapligt förhållningssätt.
Efter att ha avslutat programmet kommer de utexaminerade att ha fått ett brett utbud av färdigheter för att fortsätta sina studier, till exempel att ta en doktorsexamen, och kommer att vara berättigade att ansöka om professionell magisterexamen (master di II. livello). Utexaminerade kommer också att ha fått de kunskaper som krävs för att lära ut italienska som andraspråk eller främmande språk i privata och offentliga skolor.
Utexaminerade kommer också att kunna analysera teorier och undersökningsmetoder för det vetenskapliga studiet av språk i alla dess uttryck (med fokus på italienska och andra europeiska språk, såväl som antika språk), inklusive studiet av språkinlärning och språkutvecklingsproblem med en praktiskt tillvägagångssätt. Dessutom omfattar programmet studier av språkvetenskap, ett brett utbud av filologiska och litterära discipliner, såväl som psykologiska, filosofiska och statistiska beräkningsdiscipliner. Utöver föreläsningar erbjuds även seminarier och experimentella lingvistiska laboratorier under programmets gång.
Detta forskarutbildning syftar till att utbilda akademiker med en hög kunskapsnivå om språkutredningens teorier, metoder och tekniker, som kommer att kunna tillämpa dessa inom olika arbetsområden för forskning, undervisning och rådgivning i analys av skriftliga och /eller talat material. Karriärmöjligheter för utexaminerade inom lingvistik, även i det internationella sammanhanget, inkluderar språklig rådgivning inom flera områden, från utarbetande och redigering av texter till internationella samarbetsaktiviteter, från språklig integration av invandrare till hantering av flerspråkighet eller till utformning och bedömning av IT-verktyg för bearbetning av språkliga korpus och verbal kommunikation.
Programmet främjar förvärvet av mjuka färdigheter och erkänner ett tillräckligt antal ECTS för studenter som med lönsamhet följer de kurser som specifikt föreslagits av universitetet eller andra institutioner.
Kvalitetssäkring
Kvaliteten på en utbildning är i vilken utsträckning den når sina utbildningsmål och uppfyller kvalitetskraven för den utbildningsverksamhet som erbjuds, vilka bestäms i linje med de behov och förväntningar som studenter och företrädare för arbetslivet har.
Detta program har antagit ett undervisningskvalitetssäkringssystem i linje med universitetets riktlinjer för kvalitetssäkring och baserat på e ANVUR:s nationella riktlinjer för kvalitetssäkring, genom att utföra följande aktiviteter:
- regelbundna samråd med företrädare för arbetslivet för att bedöma lämpligheten hos de kulturella och professionella profiler som erbjuds i deras kurser;
- utformning av utbildningsinnehåll och planering av resurser;
- organisering av utbildningsaktiviteter och undervisningstjänster;
- övervakning av undervisningens effektivitet och planering av åtgärder för att förbättra undervisning och tjänster;
- tillhandahållande av fullständig och uppdaterad information på sin webbplats, relaterad till programmet (yrkesroller, förväntade läranderesultat, lärandeaktiviteter).
Ovanstående aktiviteter är schemalagda och relaterade till varandra, baserat på PDCA-principerna (Plan, Do, Check, Act).
I ett kvalitetssäkringssystem spelar studenterna en grundläggande roll: varje student kan spela sin roll genom att delta i kvalitetssäkringsgrupperna för sin utbildning och i fakultetens-studenternas gemensamma kommittéer eller, enklare, genom att delta i studentundersökningen om undervisning eller frågeformulär. Det är i detta sammanhang som särskilda workshops för studentrepresentanter ('Laboratori di rappresentanza attiva') regelbundet görs tillgängliga för studenter av universitetet och universitetets kvalitetssäkringsnämnd.