Magisterexamen i matematik
University of Verona
Nyckelinformation
Campus läge
Verona, Italien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
EUR 1 071 / per year
Ansökningstiden
30 Mar 2024
Tidigaste startdatum
Oct 2024
Introduktion
Typ av examen | Magisterexamen |
Varaktighet | 2 år |
Deltidsstudiealternativ tillgängligt | Ja |
Antagningar | Med förbehåll för inträdeskrav |
Examenskurs | LM-40 |
Plats | Verona |
Språk | engelsk |
Möjlighet till dubbel examen |
|
Magisterexamen i matematik kännetecknas av ett gediget och modernt förhållningssätt till matematik som i de bästa och senaste nationella och internationella erfarenheterna inom STEM (Science, Technology, Engineering och Mathematics). Det hålls på engelska och många av föreläsningarna hålls av utländska professorer från partnerinstitutioner, som ligger i toppen av den internationella rankingen. Kursens utbildningsvägar syftar till att utöka de matematiska kunskaper som förvärvats i en kandidatkurs och fördjupa dem inom vissa specifika områden. De är strukturerade för att ge eleverna avancerade färdigheter i de viktigaste matematiska metoderna som används inom vetenskapliga, sociala och ekonomiska områden. Kursen främjar förvärvet av transversella färdigheter som syftar till den mest kompletta utbildningen för studenten och användbara för den efterföljande arbetsförmedlingen, och erkänner ett adekvat antal högskolepoäng (ECTS) för dem som med vinst följer de kurser som specifikt erbjuds av universitetet eller andra institutioner.
Kursen är uppbyggd i två kursplaner. Läroplanen för tillämpad matematik, som är mycket professionaliserande, bygger på en gedigen modellering och beräkningsförberedelse som täcker till exempel industriell och tillämpad matematik, data- och beslutsvetenskap, matematisk ekonomi och kryptografi. Läroplanen Matematik för utbildning kännetecknas särskilt av undervisning i didaktik och grunder i matematik, datavetenskap och fysik, med laboratorier även inom utbildningsområdet. Studievägen kan anpassas genom deltagande i vissa kurser vid University of Trento, som det är aktivt avtal med, och genom att delta i internationella mobilitetsprogram. Masterprogrammet är ett undervisningscentrum för ECMI (European Consortium for Mathematics in Industry): med lämpliga val i studieplanen är det möjligt att få ECMI-certifikatet. Det är också möjligt att delta i dubbelexamensprogrammet med Institut Polytechnique de Grenoble (Frankrike). Stödåtgärder planeras för studenter som inte kan delta i lektioner (t.ex. utbyte av läromedel, videoföreläsningar etc.). Praktikplatser är möjliga i företag av nationell och internationell betydelse, till exempel inom bank-, försäkrings- och industrisektorn, forskningslaboratorier och utbildningsinstitutioner. Dessa egenskaper garanterar hög konkurrenskraft på arbetsmarknaden och inom vetenskaplig och teknisk forskning.
Masterexamen i matematik i Verona kan framgångsrikt gå med i arbetsgrupper inom forsknings- och utvecklingssektorerna för företag och industrier, vetenskapliga laboratorier från offentliga och privata institutioner (dataanalys, mjukvaruanalys och utveckling, kryptografi och säkerhet, modellering och simulering i en virtuell miljö , modellutveckling och analys av biomedicinska processer, metoder och teknologier för Industry 4.0, etc.) och hos finans- och bankinstitut eller försäkringsbolag, på nationell och internationell nivå.
Masterexamen i matematik kan också komma in i läraryrket, i Italien, i mellan- och gymnasieskolan. Han/hon har möjlighet att uppfylla läroplanskraven för tillgång till följande undervisningsklasser: Matematik och naturvetenskap i mellanstadiet, matematik, fysik, tillämpad matematik och datavetenskap på gymnasiet. Dessutom, genom att slutföra 24CFU-kursen i disciplinerna pedagogik, psykologi, antropologi och relaterade undervisningsmetoder och teknologier, kan han/hon tävla om anställningsplatser i skolor.
Magisterexamen i matematik kan framgångsrikt bedriva studier vid Ph.D. nivå både i matematik och inom andra vetenskapliga områden (t.ex. datavetenskap, statistik, ekonomi och finans, bioteknik och biomedicinska vetenskaper) i Italien och utomlands.
Kvalitetssäkring
Kvaliteten på en utbildning är i vilken utsträckning den når sina utbildningsmål och uppfyller kvalitetskraven för den utbildningsverksamhet som erbjuds, vilka bestäms i linje med de behov och förväntningar som studenter och företrädare för arbetslivet har.
Detta program har antagit ett undervisningskvalitetssäkringssystem i linje med universitetets riktlinjer för kvalitetssäkring och baserat på e ANVUR:s nationella riktlinjer för kvalitetssäkring, genom att utföra följande aktiviteter:
- regelbundna samråd med företrädare för arbetslivet för att bedöma lämpligheten hos de kulturella och professionella profiler som erbjuds i deras kurser;
- utformning av utbildningsinnehåll och planering av resurser;
- organisering av utbildningsaktiviteter och undervisningstjänster;
- övervakning av undervisningens effektivitet och planering av åtgärder för att förbättra undervisning och tjänster;
- tillhandahållande av fullständig och uppdaterad information på sin webbplats, relaterad till programmet (yrkesroller, förväntade läranderesultat, lärandeaktiviteter).
Ovanstående aktiviteter är schemalagda och relaterade till varandra, baserat på PDCA-principerna (Plan, Do, Check, Act).
I ett kvalitetssäkringssystem spelar studenterna en grundläggande roll: varje student kan spela sin roll genom att delta i kvalitetssäkringsgrupperna för sin utbildning och i fakultetens-studenternas gemensamma kommittéer eller, enklare, genom att delta i studentundersökningen om undervisning eller frågeformulär. Det är i detta sammanhang som särskilda workshops för studentrepresentanter ('Laboratori di rappresentanza attiva') regelbundet görs tillgängliga för studenter av universitetet och universitetets kvalitetssäkringsnämnd.
Galleri
Läroplan
Studieplanen inkluderar alla moduler, undervisning och lärandeaktiviteter som varje student kommer att behöva genomföra under sin tid på universitetet.
TAF (Typ av utbildningsverksamhet) Alla kurser och aktiviteter är indelade i olika typer av utbildningsverksamheter, angivna med en bokstav.
- Grundläggande aktiviteter
- Karakteriserande aktiviteter
- Relaterade eller kompletterande aktiviteter
- Aktiviteter som väljs av eleven
- Slutprov
- Övriga utbildningsaktiviteter
- Placeringar i företag, offentliga eller privata institutioner och yrkesföreningar