
Master of Arts i Sport Management
Ljubljana, Slovenien
VARAKTIGHET
2 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Deltid
ANSÖKNINGSTIDEN
30 Jun 2025
TIDIGASTE STARTDATUM
01 Oct 2025
STUDIEAVGIFTER
EUR 3 800 / per year
STUDIEFORMAT
På Campus
Introduktion
Det tvärvetenskapliga masterprogrammet i sports management hjälper dig att få ordentliga svar på frågor som: vilken riktning går utvecklingen av slovensk idrott, hur är slovenska idrotts- och idrottsorganisationer organiserade, vilka är de största problemen med ledning i idrottsorganisationer, och hur man hanterar dem, hur man marknadsför idrottsprodukter och tjänster, vad kännetecknar frivilligt arbete inom idrotten, hur man tillhandahåller finansieringskällor för idrottsorganisationer, etc.
Du får grundläggande kunskaper och färdigheter för att framgångsrikt samordna kollegornas arbete och utvecklas till en framgångsrik och socialt ansvarsfull ledare. Du kommer att få förmågan att diagnostisera problem och fatta beslut med hjälp av avancerade ledningsstrategier. Du kommer att få kompetens för effektivt beslutsfattande med tonvikt på att bemästra samtida ekonomiska, sociala, miljömässiga och etiska utmaningar. Genom innovativa arbetsformer utvecklar du en kunskapsbas för en allsidig förståelse för krävande chefsproblem i praktiken. Du kommer att kunna strategiskt tänka och lösa komplexa frågor både inom idrottsorganisationen och i dess omgivning.
Sport är mer än bara ett spel – det kan också vara ett sätt att leva, och ofta ett stort företag. På Masterprogrammet Sport Management vid Handelshögskolan och Idrottsfakulteten kommer du att bygga nyckelkompetenser inom områdena att leda idrottsorganisationer, utveckla strategier i idrottsorganisationer, hantera idrottsanläggningar och idrottsevenemang, hantera människor inom idrotten organisationer, finansiering av idrottsorganisationer, marknadsföring inom sport, etc. som hjälper dig att lösa de mest komplexa chefsutmaningarna i affärspraktiken.
Vi ser till att du:
- Skaffa dig uppdaterad kunskap i en noggrant utformad programstruktur
- Få värdefull praktisk erfarenhet och färdigheter
- Bygg ett värdefullt professionellt nätverk
- Skapa en bra grund för anställning
Programstruktur
Det unika värdet av programmet ligger i dess noggrant utformade struktur för att balansera klassens kunskap om de relevanta begreppen å ena sidan och praktisk erfarenhet å andra sidan. Studenter skaffar sig aktuell kunskap under tre uppsättningar kurser där varje uppsättning levereras på ungefär en termin:
- Den första uppsättningen gör det möjligt för eleverna att förstå allmänna ledningsmässiga, organisatoriska, juridiska, sociologiska och psykologiska frågor om idrott.
- Den andra uppsättningen består av en metodisk kurs (om kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder) plus en uppsättning kurser om tre viktiga affärsfunktioner som är viktiga i varje idrottsorganisation: HRM, marknadsföring och ekonomi.
- Den tredje uppsättningen handlar om mer specifika ämnen om strategiutveckling i idrottsorganisationer samt hantering av idrottsinfrastruktur och evenemang.
Antagningar
Läroplan
1: a året
- Ledning inom idrotten
- Etiska och sociala frågor inom idrotten
- Organisatoriska och juridiska frågor inom idrotten
- Forskningsmetodik
- Human Resource Management in Sport
- Marknadsföring inom idrotten
- Ekonomi och redovisning inom idrotten
- *Byrå, nätverk och stödsystem inom idrotten
- *Sport och media
2: a året
- Strategisk ledning inom idrotten
- Förvaltning av idrottsanläggningar
- Ledning av sportevenemang
- Forskningskonsultprojekt i en SSportsorganisation
- **Valbar kurs
- Magisteruppsats
Studenten väljer en av de två erbjudna kurserna. Det finns möjlighet till cirkulärt genomförande vartannat år.
** Studenter kan välja valfri kurs inom SEB LU eller någon annan högskola som är vederbörligen ackrediterad har minst 6 hp och är en kurs inom avancerad nivå. Listan över möjliga valfria ämnen kommer att vara
publiceras i början av läsåret.
Programresultat
Praktisk erfarenhet och färdigheter
Studenternas praktiska erfarenhet uppnås delvis genom att inkludera erfarna gästföreläsare från olika idrottsorganisationer (t.ex. den nationella olympiska kommittén, Sloveniens idrottsdirektorat och till och med UEFA) i programmet.
Det mesta av den praktiska erfarenheten får man dock med studenter som deltar i kursen som kallas Research-Consulting Project in a Sport Organisation. Varje år definieras ett annat projektämne av en utvald idrottsorganisation (beställaren) och programledaren. Beställaren definierar vanligtvis det initiala praktiska problemet baserat på vilken strukturen för projektet är överens om, med hänsyn till både praktisk tillämpbarhet och forskningens sundhet och rigoritet. Projektgruppen koordineras av minst en akademisk mentor vars roll är att strukturera och styra studenters arbete. Genom att arbeta i team och hantera specifika forskningsfrågor utvecklar studenterna analytiska färdigheter, bekantar sig med forsknings- och konsultarbete och får värdefull praktisk erfarenhet. Presentationen av projektet för kundens högsta ledning ökar elevernas motivation avsevärt och påverkar utvecklingen av deras skriftliga och muntliga presentationsförmåga positivt.
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Professional network
Att studera med en liten grupp studenter möjliggör inte bara ett mer personligt förhållningssätt av professorer utan skapar också starka vänskaper för livet. Däremot sker studieverksamheten i samma lokaler och samma campus som alla andra SEB LU masterprogram, vilket gör att studenterna på detta program kan omges av hundratals andra SEB LU doktorander. Dessa är inte bara slovenska studenter utan även inkommande studenter från över 70 olika länder och över 200 partnerinstitutioner från hela världen. Därför erbjuder SEB LU många möjligheter att bygga ett värdefullt internationellt professionellt nätverk.
Employment
Utexaminerade från masterprogrammet Sport Management är anställda i olika ledande befattningar inom vinstdrivande och icke-vinstdrivande sporter och andra organisationer i Slovenien och utomlands. De arbetar som sportchefer, strategiska analytiker och planerare, sportevenemangschefer, idrottsanläggningschefer, chefer/agenter för idrottare, affärskonsulter, marknadsföringsexperter, personalexperter, teknik- och produktutvecklare inom sport och andra organisationer, etc. De arbetar också etablera och driva egna företag som erbjuder sportprodukter och tjänster eller är relaterade till sport på annat sätt.