
Master of Arts in International Business
Ljubljana, Slovenien
VARAKTIGHET
2 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
30 Jun 2025
TIDIGASTE STARTDATUM
01 Oct 2025
STUDIEAVGIFTER
EUR 4 700 / per year
STUDIEFORMAT
På Campus
Introduktion
Masterprogrammet International Business är ett flaggskeppsprogram för internationellt företagande vid University of Ljubljana School of Economics and Business.
Dess uppdrag är nära kopplat till vår skolas övergripande uppdrag. Den fokuserar på att utbilda principfasta internationella ledare med ett globalt tänkesätt och regionalt perspektiv som bidrar till internationellt företagande och samhälle. Programmet bygger också på Sloveniens unika geografiska läge och historia. Det möjliggör en exceptionell inlärningsupplevelse i hjärtat av Europa där västerländska och östliga, norra och södra europeiska affärskulturer möts för att hjälpa till att bygga ett unikt globalt affärstänk.
Visionen för vårt program är att bli ett globalt erkänt program baserat på att tillämpa ett unikt globalt integrationsperspektiv. För att uppfylla denna vision ansökte programmet 2014 om Certificate for Quality of Internationalization (CeQUINT) från European Consortium for Accreditation (ECA).
Vi lever i en exponentiellt globaliserande värld där affärer fortsätter att bli allt mer gränslösa och överskrider geografiskt rum, tid och kulturer. Detta kräver ett globalt perspektiv och en lokal/regional förståelse, vilket kräver uppbyggnad av globala affärstänkesätt för att möta framtida affärsutmaningar. Om du ser dig själv arbeta i en internationell miljö, har ambitioner att arbeta utomlands för ett internationellt företag, eller vill göra affärer med människor från olika kulturer, då är Master of International Business-programmet rätt val för dig!
Mission och vision för IB-masterprogrammet
IB-masterprogrammet är ett flaggskepp för internationellt affärsprogram vid University of Ljubljana, School of Economics and Business, som nu är ännu mer tvärvetenskapligt och fokuserar på framväxande trender i den globala miljön. Dess uppdrag är nära kopplat till vår skolas övergripande uppdrag. Den fokuserar på att utbilda principfasta internationella ledare med ett globalt tänkesätt, entreprenörsanda och regionalt perspektiv som bidrar till internationellt företagande och samhälle. Programmet bygger också på Sloveniens unika geografiska läge och historia. Det möjliggör en exceptionell inlärningsupplevelse i hjärtat av Europa där västerländska och östliga, norra och södra europeiska affärskulturer möts för att hjälpa till att bygga ett unikt globalt affärstänk.
Visionen för vårt program är att bli ett ledande tvärvetenskapligt och entreprenöriellt inriktat program för internationellt företagande för näringslivets och samhällets utmaningar på 2000-talet internationellt. För att uppfylla denna vision ansökte programmet 2014 om Certificate for Quality of Internationalization (CeQUINT) från European Consortium for Accreditation (ECA).
Dubbelgrad
Studenter som är inskrivna i ett masterprogram, specialiserat på International Business, har möjlighet (första året, första terminen) att välja ett dubbelexamensprogram och spendera en del av sina studier vid en partnerinstitution baserat på ett giltigt avtal/anbud. Antalet platser är begränsat.
SEB LU erbjuder för närvarande en dubbel examen (för specialisering i International Business) med följande partnerinstitution(er):
- RWTH Aachen University (Tyskland)
- NEOMA Business School (Frankrike)
Normalt inkluderar Dubbelexamen ett år på SEB LU och ett år på partnerinstitution. Efter framgångsrikt slutförande av alla programkrav erhåller studenten en magisterexamen från SEB LU samt en examen från partnerinstitution.
Antagningar
Läroplan
1: a året
- Chefsekonomi
- Forskningsmetoder och tekniker
- Internationell affärsmiljö
- Affärslogistikhantering
- EU: s ekonomiska politik
- Transnationell ledning
- Hållbar marknadsföring på regionala marknader
- Valbar kurs
- Affärskompetensutveckling 1
2: a året
- Internationella affärer, samhällen och kulturer
- * Internationell affärslogistik
- Riskhantering i internationella affärer
- ** Internationell konkurrenskraft: koncept och analytiska tillvägagångssätt
- ** Konsumentbeteende i en global miljö
- Förslag till magisteruppsats
- Valbar kurs
- Affärskompetensutveckling 2
- Magisteruppsats
* Eleven väljer en av de två erbjudna kurserna typ 11.
** Eleven väljer en av de två erbjudna kurserna typ 11.
Ranking
Masterprogram i International Business har rankats i den prestigefyllda QS International Trade Rankings MBA/Masters 2024.
Programresultat
Nyckelprinciper för IB Master-programmet
Ta med en unik internationell entreprenöriell affärsupplevelse till klassrummet: IB-masterprogrammet är ett av de mest internationellt orienterade och tvärvetenskapliga masterprogrammen vid University of Ljubljana , School of Economics and Business. I genomsnitt registrerar IB-masterprogrammet studenter av cirka 20 olika nationaliteter varje år, inklusive studenter från otaliga EU-länder (Tyskland, Frankrike, Italien, Polen, Tjeckien etc.), Västra Balkan, Ryska federationen, Kina, Sydafrika Korea, Turkiet, Kazakstan och Nordamerika. Utöver de olika kulturella bakgrunderna för våra studenter och den internationella bakgrunden för vår fakultets undervisning i programmet, ser flera långvariga besökande fakulteter från kända universitet till att våra studenter varje år får bästa möjliga kunskap från hela världen.
Våra förhållningssätt till undervisning: I linje med sitt mål om internationalisering inkluderar IB-masterprogrammet utveckling av följande kompetenser:
- att uppmuntra kritiskt tänkande om globala samhälls- och affärsutmaningar på ett tvärvetenskapligt sätt och att söka innovativa socialt ansvarsfulla affärslösningar lämpliga för det lokala sammanhanget;
- att främja förståelse och lyhördhet för lokala och globala aspekter av internationella affärer;
- att underlätta ett internationellt studieutbyte för de flesta studenter;
- att använda forskningsmetoder och förfaranden och kritiskt bedöma processer i internationella verksamheter (t.ex. tekniker, former, organisationer, ledning, marknadsanalyser och marknadsförändringar);
- att använda banbrytande koncept från företag, ledning, ekonomi och samhällsvetenskap för att ta itu med utmaningar i den globala och lokala miljön;
- att främja lagarbete och utföra arbete i multidisciplinära grupper (en integrerad strategi på företagets och dess externa partners nivå);
- att självständigt lösa komplexa problem i global och lokal verksamhet (t.ex. beslut om ett företags marknadsinträde) på ett systematiskt och strukturerat sätt;
- att förstå marknadernas, samhällenas och internationella intressenters mångfald;
- att utveckla en lyhördhet för etisk reflektion och hållbar och socialt ansvarsfull verksamhet;
- att lära sig självständigt, integrera kunskap, flexibelt anpassa sig till nya situationer och kreativt söka lösningar på problem i företag eller andra organisationer verksamma på internationella marknader; och
- att proaktivt organisera, hantera och underlätta tillväxten av företag och andra organisationer i globala, regionala och lokala sammanhang.
Våra undervisningsmetoder fokuserar på att integrera insikter och erfarenheter från både slovenska och internationella professorer genom att införliva ett brett utbud av interaktiva och innovativa undervisningsmetoder centrerade på interaktion med studenter och problembaserat lärande i en mängd olika format, inklusive föreläsningar från katedralen, interaktiv klass diskussioner, analyser av fallstudier, individuella uppgifter och teamprojekt (skriftliga och muntliga). Allt detta görs med det slutliga målet att ge våra elever ett lämpligt globalt tänkesätt. Lokala och internationella topp- och mellanchefer delar också med sig av sina kunskaper och erfarenheter till våra studenter och utgör därmed ett forum för att diskutera idéer med dem, samtidigt som de utsätter dem för verkliga frågor från näringslivet. Under hela programmet genomför studenterna olika projekt relaterade till verkliga företags problem med verkliga företag genom att använda olika analytiska tekniker. IB-masterprogrammet erbjuder också flera utbytesmöjligheter för sina studenter i Europa, Östasien Centralasien och Nordamerika.
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Utexaminerade från vårt IB-program har många olika positioner utomlands och i Slovenien, till exempel: exportchefer, chefer med internationella affärer och internationella marknadsföringsfunktioner, chefer för dotterbolag eller representationskontor utomlands, marknadschefer för dotterbolag utomlands eller i Slovenien, varumärke eller produkt chefer i internationella företag, chefer för logistik eller supply chain management, inköpschefer, internationella projektledare, etc. IB-utexaminerade är för närvarande anställda av företag som Ernst & Young, Danfoss Trata, Pro Sky France, Confucius Institute Ljubljana, Transparency International, Delo förlag, olika ministerier och institutioner som stödjer internationaliseringen av slovenska företag (t.ex. SPIRIT-byrån), för att bara nämna några.