Keystone logo
Witten/Herdecke University (UW/H)

Witten/Herdecke University (UW/H)

Witten/Herdecke University (UW/H)

Introduktion

Witten/Herdecke University (UW/H) grundades och erkändes av staten 1983 och har sedan dess varit en pionjär bland Tysklands högre utbildningsinstitutioner. Witten/Herdecke University introducerade betydande innovationer inom forskning och undervisning. Som ett mönsteruniversitet står Witten/Herdecke University för dynamiska reformer av det traditionella alma mater och strävan efter ett humanistiskt utbildningskoncept anpassat till utmaningarna i vårt moderna kunskapssamhälle. I enlighet med Humboldts utbildningsideal uppfattar Witten/Herdecke University sig som ett entreprenöriellt universitet och strävar efter att integrera forskning och studentutbildning, tillhandahållande av vetenskapliga tjänster, praktisk tillämpning och socialt ansvar. Teoribaserad och praktikinriktad undervisning vid UW/H är alltid förknippad med tillägnandet av ämnesrelaterade, metodiska, sociala och kulturella kompetenser, värdeorientering och personlig utveckling.

Witten forskar.

Forskningen vid UW/H är tvärvetenskaplig, mycket mångsidig när det gäller metodik och fokuserar på väldefinierade områden. Som en privat högskola med en måttlig andel statliga anslag i vår budget känner vi oss skyldiga att bidra med något till samhället i utbyte mot de medel vi får. Ett sätt att göra det är att generera innovativa forskningsresultat. Verkliga problem kräver transdisciplinär forskning. Den sociala relevansen av våra valda forskningsområden är lika viktig i detta avseende som en transparent och allmänt förståelig publicering av forskningsresultat. Många UW/H-projekt är tredjepartsfinansierade. Över 40 ansökningar om tredjepartsfonder godkändes bara under 2010. Våra forskare samarbetar med välrenommerade nationella och internationella partners. Alla UW/H-fakulteter strävar efter att ta itu med nya och tidigare outforskade forskningsområden och därigenom utlösa betydande utveckling.

Witten utbildar.

Utbildning är mycket mer än träning för jobbet. Utöver ämnesrelaterad kompetens och kompetens förmedlar vi även metoder och strategier som gör det möjligt för våra studenter att under resten av livet klara av komplexa och permanent föränderliga krav från det moderna kunskapssamhället, antingen som generalister med specialiseringskompetens eller som specialister med en bred allmän kunskapsbas. I linje med Witten-didaktiken är studentutbildningen problemorienterad, toppmodern och praktiskt inriktad. Personlig tillväxt är ett annat av våra kärnmål.

Tvärvetenskapligt – odisciplinerat

Efter Humboldts utbildningskoncept, studerar UW/H-studenter i små grupper med ett utmärkt förhållande mellan elever och lärare och tillräckligt med tid och utrymme för att upptäcka sina talanger och potential och bilda sina egna åsikter. Eleverna uppmuntras att tänka i bredare sammanhang och ta socialt ansvar i och utanför en vald disciplin. Framtidens ekonomiska, ekologiska och sociala utmaningar kommer säkerligen inte att respektera gränserna för akademiska discipliner.

Witten – grundläggande.

Grundläggande studier är en central del av Witten/Herdeckes identitet. De främjar out-of-the-box-tänkande. De förkroppsligar universitetets vägledande idé och underlättar lärandeprocesser bortom ämnesrelaterad expertis. Här tar eleverna sig an frågor som vi inte har några färdiga svar på, eller som det kanske inte finns några svar på. Utbildning behöver utdragen reflektion och ett perspektivbyte kräver alienation och distans till sig själv och världen. Grundstudier ger denna möjlighet att stoppa. De utgör ett odisciplinerat och bromsat förhållningssätt till en mängd perspektiv mellan reflektion, kommunikation och konst. Grundläggande studier är den samtida efterföljaren till forntida skolor för livets konst och studia humanitatis. Bland Tysklands universitet är UW/H-grundstudierna den äldsta och mest sofistikerade modellen som integrerar akademiska frågor och frågor relaterade till samhället, konsten, social rättvisa, omsorg om sin personliga framtid, politik, psykologi, filosofi och historia och bedömer deras relevans. för en individs attityd, handlingar och uppförande i livet. I en alltmer komplex, snabbt föränderlig och osäker värld behöver blivande läkare, entreprenörer, chefer, politiker eller konsulter metodiska, sociala, etiska och kulturella kompetenser samt ämnesrelaterad expertis.

Witten engagerar sig.

Högskoleutbildningens roll i samhället har genomgått radikala förändringar de senaste åren. Forskning och undervisning är fortfarande kärnverksamheten vid universiteten. Men idag förväntar vi oss mer. Samhällsengagemang som det "tredje uppdraget" utöver forskning och studentutbildning har alltid varit en del av UW/H:s identitet. Vid grundceremonin av Witten/Herdecke University talade Alfred Herrhausen om "esprit engagé, en hängiven anda som ska utvecklas och användas för att främja vårt samhälle". Denna anda är en väsentlig del av vår filosofi och lägger lika stor vikt vid socialt ansvar, studentutbildning och generering av innovativa forskningsresultat. Från starten tog Witten/Herdecke University socialt ansvar i många former och på olika nivåer. Witten/Herdecke University utbyter kontinuerligt med samhället: med Wittens medborgare, det lokala och regionala näringslivet, sociala och kulturella institutioner och till och med internationella organisationer, företag och stiftelser. Med tanke på vår unga ålder och ett jämförbart litet antal av 1 300 inskrivna studenter och 400 anställda, har vi tagit fram ett imponerande antal sociala, kulturella, kommersiella och ideella initiativ.

Witten jobbar.

Trots Bologna-reformer, ökande ekonomiska begränsningar för universitet och nya examensprogram för tidigare icke-akademiska yrken, erbjuder Witten/Herdecke University fortfarande friheten att studera som är teoribaserade och nära praktiken, etiska och estetiska, snabba eller avslappnade, dissident och villkorslös, tvärvetenskaplig och odisciplinerad. Och anta att presidenten vid Harvard University, Drew G. Faust, har rätt i sin övertygelse om att universitetskulturen i grunden är odisciplinerad och att detta borde vara utgångspunkten för framtida universitet. I så fall verkar vi väl positionerade på UW/H. Följaktligen förstår Witten/Herdecke University sig som ett villkorslöst odisciplinerat universitet i den mening som Drew och Derrida förkunnade, och som en plats för kritiskt tänkande. Witten gör skillnad, Witten arbetar: inom forskning, undervisning och samhälle. I – och i gränssnittet mellan – hälsa, ekonomi och kultur.

Detaljerad information

> Detaljerad information om Witten/Herdecke University och vårt internationella program.

Det moderna campuset vid University of Witten/Herdecke ligger i huvudstadsregionen Rhen-Ruhr, Tysklands största ekonomiska område.

236291_236200_witten-herdecke-university-campus-20220427_620CJohannesBuldmann.png

Lär dig i små grupper på lika villkor med professorerna.

236292_236206_witten-herdecke-university-small-groups-20220519_893CJohannesBuldmann.png

Arbeta i ljusa och moderna inlärningsutrymmen.

236291_236200_witten-herdecke-university-campus-20220427_620CJohannesBuldmann.png

Gå med året runt-evenemang som Family Business Congress eller internationella hållbarhetsevenemang.

236293_236201_witten-herdecke-university-eventsCDanaSchmidt.png

Utöver studierna äger en mängd fritidsaktiviteter och fester rum.

236294_236207_witten-herdeck-university-leisure-activites-2306CClaraWanderer.png

Upplev ett starkt nätverk av studenter, professorer och alumner.

236295_236204_witten-herdecke-university-network-20220519_1327CJohannesBuldmann.jpg.png

Platser

  • Witten

    Witten Herdecke University, Alfred-Herrhausen-Straße 50, 58448 , Witten

    Frågor