Yunnan University
Introduktion
云南大学 grundades 1922, när privat mark öster University, 1934 bytte namn till Provincial 云南大学 , 1938 ändras till National 云南大学 , är det en av Kinas västra gräns tidigaste etablerade omfattande universitet. År 1937, den berömda matematikern, utbildare Xiong Qinglai som president, ett stort antal välkända forskare anställdes för att undervisa skolan, har gymnasiet utveckling lagt en solid akademisk grund och utgångspunkt, att skapa en lysande första gången i skolan historia ett stort moln. 1940, 云南大学 har utvecklats till en inklusive humaniora, juridik, naturvetenskap, teknik, jordbruk, medicin och andra discipliner, bland annat större i de internationella inflytelserika kinesiska kända universitet. År 1946, "Encyclopaedia Britannica" the 云南大学 som en av Kinas 15 mest inflytelserika universitet i världen.
Institutioner justeringsfemtiotalet, underordnar 云南大学 ett antal viktiga och distinkta fakulteter, såsom flyg, civila, juridiska och andra järnvägen är utestängda från Beijing Institute of Aeronautics inkorporerades, Sichuan University, Southwest University of statsvetenskap och juridik, Changsha Railway Institute, etc. högskolor och universitet, teknik, medicin, jordbruk och så har en friskola, och gradvis utvecklats till Kunming University, Kunming Medical University, Yunnan lantbruks~~POS=TRUNC universitet~~POS=HEADCOMP, Southwest Forestry University och andra högskolor och universitet i dag. År 1958, 云南大学 placerades under ledning av provinsen Yunnan av Central ministeriet för högre utbildning. År 1978 云南大学 av statsrådet som en av 88 viktiga universitet i landet.
Efter reformerna, 云南大学 har gjort betydande framsteg. År 1996 den första omgången ingår i den nationella "211 Project" viktiga universitet i 2001 ingick den västra utvecklingen fokusera på att bygga institutioner, undervisningsministeriet och 2004 blev fokus för Yunnan Provincial folkets regering att bygga ett universitet i 2006, totalt grundutbildningen bedömning 19 sekundära indikatorer alla klassificerade som A, utsågs utestående grundutbildningen skolan, undervisningsministeriet, år 2012 en nationell "infrastruktur byggandet av tekniska högskolor Midwest" och "för att öka den totala styrkan av Midwest Universitet projektet" skolor, 2017 9 månad det första partiet av 42 kinesiska i världsklass universitets konstruktion college leden.
Under de senaste åren, 云南大学 för initiativ integreras i den nationella strategin, och aktivt tjäna ekonomiska och sociala utvecklingen i Yunnan, följa "öppet samarbete, integration och innovation, tillsammans samordning presenterade utveckling" School of tanke, i enlighet med de allmänna kraven i "hög utgångspunkt, okonventionell, språng-stil" till byggandet av stambanan av universitet i världsklass, till klang konstruktion som nyckeln till institutionella reformer som den drivande kraften för att skydda ideologiska och politiska arbete partibygget, genomförandet av en integrerad innovationsstrategi, personalstrategi starka skolor, icke-balanserad strategi utveckling, bygga en strategisk och kooperativ internationaliseringsstrategi, insatser för att främja "träd träd människor planerar", " 云南大学 tjänster Yunnan handlingsplan" på en ny nivå och den totala styrkan av den totala nivån. 云南大学 har blivit en så etnologi, biologi, särskilda resurser utveckling och miljöskydd, liksom gränsfrågor och Sydostasien, Sydasien, är internationella studier den avancerade egenskaper, litteratur, historia, filosofi, ekonomi, juridik, utbildning, vetenskap, teknik, jordbruk är medicinska, ledning, konst och andra discipliner mer komplett, personalintensiv nationellt viktiga omfattande universitet. Den senaste Ämne Review undervisningsministeriet, skol etnologi, ekologi, rankad nr 2, nr 6 statsvetenskap, biologi rankad nr 9. Mikrobiologi, kemi, botanik och zoologi ESI att ange den globala topp 1%.
Universitetet har en 26 högskolor, 13 forskningsinstitut, ett offentligt undervisningsavdelning, ett sjukhus anslutna till Graduate School. Det finns 94 grundutbildningar, 12 nationella karakteristiska specialitet, nationell professionell omfattande reform pilotprojekt 2, nationella kvalitetsregister kurser 10, Nationella bra banor tre resursdelning, nationella kvalitets video öppen klass 6, den nationella tvåspråkig undervisning modell Naturligtvis 4, undervisningsministeriet -IBM kvalificerade kurser, undervisningsministeriet -INTEL kvalificerade kurser, undervisningsministeriet -IBM professionell omfattande reformprojekt 2, med etnologi, ekologi, specialiserad historia, mikrobiologi fyra nationella nyckel discipliner, 52 provinsiella viktiga ämnen; har 13 doktorsnivå discipliner, 91 doktors graders två discipliner auktoriserade, 14 postdoktorala forskningsstationer, 38 magisterexamen nivå discipliner auktoriserad, 206 magisterexamen två discipliner grad tillstånd 22 magisterexamen tillstånd. Det finns fyra nationella utbildning bas, National Experimental Teaching Demonstration Center 4, nationell Excellence ingenjör utbildningsprojekt 3, nationell ansökan, komplicerad juridisk kompetens inom yrkesutbildningen personalutbildning utgå från en nationell talang träningsläge innovation experiment District 4 School of programvara och exemplarisk land. En nationell viktig forskningsbas för humaniora och samhällsvetenskap, en nationell kulturell utbildning av god kvalitet bas för studenter, en nationell kultur Industry Research Center, ett nationellt beslutsfattande vetenskapliga rådgivande forskningscentret, en "Kina-Afrika Think Tank 1010 Partner Program" Centralafrika par akademiska institutioner, en provinsiell forskningscentra, sju nyckel forskning bas i provinsen Yunnan filosofi och samhällsvetenskap. 1 State Key Laboratory, en internationell gemensamma laboratorier, en nationell Tekniköverföring demonstrations institutioner 2 Key Laboratory av ministeriet för utbildning, sju nyckel laboratorier provinsiell nivå, 2 provinsiell nivå högteknologiska innovativa talanger utbildning bas, fyra regionala gemensamma internationella forskningscentra, 4 provinsiella engineering forskningscentra, 4 provinsiella tekniska laboratorier, 5 provinsiella co-innovation center, en nationell Linux teknik utbildning och Extension Center.
云南大学 befintliga personalen på 2956 personer, inklusive professionell och teknisk positioner 2474 personer, 337 befattningar, 145 arbetare och servicejobb. Professionella och tekniska tjänster inom undervisnings- och forskningspersonal 1901 personer, med 436 människor är höga titlar, står för 22,9% av undervisnings- och forskningspersonal, med 832 ledande befattningar, vilket motsvarar 43,8% av undervisnings- och forskningspersonal. För närvarande, undervisnings- och forskningspersonal har en doktorsgrad i 1083, vilket motsvarar 57% av lärarna, mästare 984, som står för 51,7% av lärarna.
School satsa på att genomföra strategin att stärka universitetet, en snabb ökning av hög nivå personal. Befintliga akademiker 6 personer (inklusive dubbel företagare, ordförande, utländska), nationella "människor planerar" innovativa projekt valdes av tre nationella "tusen talenter Program" Ungdoms 3 projekt som valts ut av ministeriet för utbildning, "Cheung Kong Scholar" Professor 5 människor, professor en nationell enastående Youth Science Fund vinnaren av åtta personer, National Natural Science Foundation utestående Youth Science Fund vinnaren av två personer, de nationella "människor plan" ledande talang 4 personer, de nationella "människor planerar" unga talanger stödprogrammet utvalda kandidater 2 personer, de nationella "människor planerar" lärare 1 personer, chefsforskare på "973" -projektet 4, nationella lärare utmärkelse fyra personer, en department "miljontals talanger projektet" valdes av sex personer, propaganda kulturella mästare och "grupp av fyra" talang projekt som valts ut av en person, nationella modell lärare, undervisningsministeriet "Program för nya århundradet utmärkta talanger", "talet talanger utbildningsprogram" och "Universitetslärare lärare~~POS=HEADCOMP finansiering Scheme "valdes av 14 personer, ministeriet för utbildning" enastående ung universitetslärare Award "vinnare 1 personer, statsrådet grad Kommittén discipliner tre personer," Yunnan vetenskap och teknik ledande talang "5 "Yunling Scholar" 13 "Yunling undervisning lärare" 4, "Den 10: e China Youth Female Scientist Award" vinnare 1 personer planerar Yunnan-provinsen för att införa avancerade tekniska proffs utvalda kandidater 13 personer, Yunnan-provinsen, införandet av hög nivå utomlands Object talanger utbildningsplan utvalda kandidater 14 personer, medelålders akademiska och teknikledande i Yunnan-provinsen, teknisk innovation och personal 114 personer, provins medelålders akademiska och teknikledande förbehåller personal, provinsiella "teknisk innovation talang," 31 personer, Yunnan universitetsundervisning forskningsledare 20 personer, 25 lärare som undervisar i Yunnan-provinsen, Yunnan-provinsen, 20 högskolor och universitet lärare workshops, nationella lärarlag 4, 11 provinsiell nivå lärarlag, undervisningsministeriet innovationsteam 1, 12 provinsiell nivå innovationsteam, Yunnan-provinsen vetenskaplig och teknisk innovation laget sju högskolor och universitet, Yunnan-provinsen, filosofi och samhällsvetenskap innovationsteam 15, Statens ett utrymme för två.
Under de senaste åren har skolan värd den nationella "973 Program" 2 "863" Project 4, den statliga Water Project två större projekt, en nyckel nationella forsknings- och utvecklingsprogram, National Technology Support Program 2, National Social Science Foundation anbud och undervisningsministeriet Humaniora och samhällsvetenskap stort forskningsprojekt 10. Han vann National Natural Science Award, National College of humaniora och samhällsvetenskap enastående prestation Award, National Science and Technology Framsteg Award och många andra nationella utmärkelser. Det finns 10 artiklar publicerade i akademiska tidskrifter i den världsberömda "Nature", "Science". Skolan var värd för "ideologiska front", " 云南大学 Journal" artikeln Naturvetenskap och andra akademiska tidskrifter, där "ideologiska front" först dök upp i en av elva slag Tidskrifter Ministry of Education av "Project om."
School ger aktivt service till nationell och regional ekonomisk och social utveckling. "Xi Jinping att tala om styr landet" Burma fem länder, språk översatta och publicerade verk smidigt, "Sydkinesiska havet gammal karta forskning" in natura grund för tvisten om suveränitet Sydkinesiska havet "Yangzonghai arsenik förorening", "ekologisk säkerhet gränsöverskridande och internationell river forskning "och andra direkta tjänster till vetenskaplig forskning för att lösa stora praktiska problem," Kina-Burma olje-och gasledningar "rapporterar South Silk Road korridoren och andra ekonomiska prestationer stiger som en stor nationella beslutsfattandet," ekologisk restaurering och förorening av flodförvaltning "" möter Dianchi Lake Basin utredning och kontroll "och annan forskning föroreningar har gjort viktiga insatser i Highland sjöar styrning den.
School täcker ett område på 4551.84 tunnland, som ligger på campus och East Lu Chenggong campus, offentliga byggnadsyta på 100 miljoner kvadratmeter, undervisning och forskning utrustning värd tillgångar 5.29 miljarder yuan, biblioteket samling av mer än 3.430.000. Skolan är Kina utbildning och forskning Network (CERNET), Yunnan huvudnod heter.
Facing the Future, 云南大学 kommer att fortsätta som ansluter sig till "hundra Huize, katolska världen" andan i molnet, öppet samarbete, integration och innovation, för att tackla svåra, gå framåt och förbättra personalens utbildning, forskning, sociala tjänster och kulturarv och förmåga att förnya sig, så snart som möjligt i ett fotfäste i sydvästra gränsen, Sydasien, Sydostasien för ett omfattande internationellt forsknings universitet i världsklass.
Platser
- Kunming
Room 314-319, Mingyuan Building, Chenggong Campus, Yunnan University South Section, East Outer Ring Road, Chenggong District, 650500, Kunming