SDS - The Sustainable Design School

Inledning

Läs den officiella beskrivningen

International Design School in Sustainable Innovation for Human Solutions

The Sustainable Design School - Designskolan för hållbar innovation

The Sustainable Design School grundades 2013 och är en internationell etablering av högre utbildning dedikerad till hållbar design och innovation för människan.

Ett ord från grundarna:

«En stark gemensam övertygelse har styrt vårt arbete med att grunda The Sustainable Design School: de djupa förändringarna som sker i världen idag kräver att vi närmar oss innovation på ett helt annat, radikalt sätt. Genom att dela våra ömsesidiga pedagogiska och yrkesmässiga erfarenheter är vi övertygade om att: Design, som ett sätt att tänka, spelar en viktig roll i ny, hållbar innovation för alla.

Målen för hållbar utveckling

SDS följer de 17 hållbara utvecklingsmålen som ett kreativt verktyg.

128577_0B2A6009.jpg

Antagningar - Gå med

Studenternas mångfald, från olika bakgrunder och studierektorer, bidrar till hållbar innovation och dess praxis.

Idag konfronteras vi med viktiga frågor som rör vår livsdugliga utveckling. Förändringar är inte bara nödvändiga utan oundvikliga för att vi alla ska kunna leva under acceptabla förhållanden. För att besvara dessa frågor måste fantasi och innovation betonas. Våra elever kan agera på dessa otroliga möjligheter.

För att bäst kunna hantera komplexiteten i aktuella världsfrågor erbjuder Sustainable Design School ett program som är tvärgående, internationellt och tvärvetenskapligt. Pedagogiken genomförs genom konkreta projekt som lämnats in av företag som delar våra värderingar.

128579_IMG_1598.jpg

Campus

SDS, beläget på en privilegierad plats i Cagnes-sur-Mer i hjärtat av Côte d'Azur, erbjuder ett campus på 2000 meter utrustat med: ett datorlabb, modellverkstad, musikstudio, fotostudio, kreativitetsrum, gemensam trädgård , terrasser.

Samarbete med FabLab ECOLAB Côte d'Azur (3D-skrivare, laserskärare, 3D-skanner) gör det möjligt för eleverna att skapa objekt för sina designprojekt.

  • Universitet: Medlem av Université Côte d'Azur (UCA), våra studenter har tillgång till forskning och en doktorscursus samt akademiskt utbyte med andra medlemmar i UCA.
  • Antagningar: Efter ansökan (inskrivningsfil, identitetskort, skolresultat, portfölj) och individuell intervju.
  • Finansiering: Ekonomiskt stöd är tillgängligt via ”SDS Friends” -bidragsfonden.

En tvärgående läroplan med många tvärvetenskapliga inlägg

Vi privilegierar integrationsprocessen baserat på utbyte och personlig skicklighet. Vår prioritering: att lära känna dig och värdera dina talanger.

Internationellt - Internationellt utbyte

SDS är medlem i Cumulus Association, ett internationellt nätverk som omgrupperar 280 designskolor och universitet över hela världen.

  • Université de Buenos Aires, Faculté de l'Architecture, du Design et de l'Urbanisme (UBA - FADU) - Argentina
  • Universidad de Ciencias y Artes de América Latina (UCAL) - Peru
  • Srishti Institute of Art, Design
  • Ringling College of Art
  • Özyegin University - Turkiet
  • Tbilissi State Academy - Georgia
  • Universita degli studi della campania luigi vanvitelli - Italien
  • Jiangnan University - Kina
  • Universidad del desarrollo (UDD) - Chili
  • HIT Holon Institute of Technology - Israel

Professionell erfarenhet - Partnerskapsprojekt

Från och med det första året av dina studier, "du lär dig genom att göra" i samband med professionella partnerskap.

«Dessa stora företag kommer att arbeta med våra studenter eftersom de har en intuitiv vision av morgondagen, de lever redan med morgondagens kunskap och delning, de är födda i en digital värld och de strävar efter att hjälpa andra i en ansvarsfull sätt! » Maurille Larivière128580_0B2A0125.jpg

Projekt - Vad är de?

De professionella projekten som genomförs varje år möjliggör möten med en ny generation av kreativa, nyfikna studenter som är bekymrade över världen.

FAS 1 - Kort och problematiskt

Mötet med företrädare för partnerskapsföretaget är en nyckelpunkt. Under detta utbyte introduceras eleverna till projektet, identifierar behoven, finjusterar de korta och utkast till perspektivstrategier.

FAS 2 - Analys

Sekvenserna av forsknings- och fördjupningssessioner gör det möjligt för eleverna att integrera företagets behov å ena sidan och definiera viktiga personligheter för strategisk reflektion å andra sidan. Införande av mål för hållbar utveckling relaterade till projektet.

FAS 3 - Ideation

Denna fas tillåter generering av ett stort antal innovativa idéer, från de mest utopiska till de mest konkreta. Ideation leder eleverna till att hitta konceptuella svar.

FAS 4 - Realisering De valda idéerna analyseras, omarbetas och ritas av studenterna för att bekräfta deras relevans för framtida användare.

Genom att använda modeller (digital visuell 3D-representation) och prototyper (funktionell och dynamisk mock-up) ger eleverna en verklig, visuell aspekt på de validerade lösningarna.

FAS 5 - Prototyping

Alla arbetsfaser formaliseras och illustreras av olika fysiska och digitala medier. Målet är att förklara för företaget den reflektion som genomförts, positionerna tas och resultaten av projektet.

Med nya innovativa metoder:

  • "Design tänkande"
  • Frugal innovation
  • Livscykelanalys, Eco-Conception, Biomimicry Knowledge of Design ®
  • 17 Mål för hållbar utveckling

128578_IMG_1628.jpg

Alumni - Var är de nu?

«Igår var jag student, idag är jag en designer! »Med ett SDS-examensbevis har våra studenter möjlighet att integrera större företag eller skapa sin egen startup.

«Min vision om design är inte bara att skapa ett estetiskt objekt. Design är främst en filosofi: att skapa för att förbättra vardagen för varje person. Jag valde SDS för sin designtänkande och miljö-design-strategi »

Antoine Trouvé, Diplômé 2017

Studenters vittnesbörd - De berättar för oss

Varje upplevelse är annorlunda; vem bättre än eleverna att berätta om sitt.

«Jag har alltid varit attraherad av teckning, även om jag aldrig tog lektioner. Jag är också intresserad av miljön, som är ett ämne som är mycket bekymrat för min generation. SDS kombinerar design och begreppet hållbar innovation. Det är en plats där jag tror att jag kan trivas. » Laura Jovene - 1: a året

«Jag valde att integrera SDS på grund av miljöuppfattningen och eftersom det ger eleverna möjlighet att delta i professionella projekt med stora företag som Toyota, Decathlon och Accenture ..» Paul Sossouhounto - 2nd Year

«Jag valde att vara designer på SDS eftersom jag måste arbeta för andra och känna sig användbar för dem som behövs. Jag övervägde en karriär inom den humanitära sektorn länge tills jag upptäckte design. » Julian Coiffard - 2: a året

«Jag valde SDS på grund av dess värden och det intressanta programmet (en internationell skola, partnerskapsprojekt). Design är ett kreativt yrke där man kan förbättra saker genom att skapa mer estetiska, ergonomiska och hållbara lösningar. » Rosa Hämäläinen - 3: e året

«Jag frågade mig själv,« vad är hållbarhet? »Är det en strategi för miljön eller för oss själva? Nej. Efter eftertanke bestämde jag mig för att orientera mig var jag kan hitta svar och var vi kan skapa lösningar eftersom det inte bara handlar om kunskap utan handling. » Jérémie Polese - Master 2 examen 2017

«Jag har alltid varit intresserad av design och konstnärliga domäner i allmänhet, så det var ett ganska naturligt val för mig att studera design efter min Bac SDT2A. Jag valde den här skolan på grund av dess ställning som intresserar mig mycket. Jag tycker att det är viktigt att skapa lösningar som respekterar vår miljö. » Corentine Masson - Master 2 examen 2018

128576_Capturedecran2018-04-16a10.45.14.png

Platser

Trevlig

Address
Trevlig, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike