Keystone logo
© TESS
The Polytech Orléans engineering faculty

The Polytech Orléans engineering faculty

The Polytech Orléans engineering faculty

Introduktion

The Polytech Orléans engineering faculty

Polytech Orléans är en del av det nationella Polytech-nätverket av tekniska högskolor. Att vara medlem i denna exklusiva grupp innebär att Polytech'Orléans erbjuder ett överlägset program med ett brett utbud av majors i avancerade tekniska områden, bara en timme söder om Paris, på en skogsklädda campus.

Stark industriell konkurrenskraft och lokala synergier mellan industrin, forskningen och utbildningen har lett till skapandet av ett konkurrenskraftigt knutpunkt i "Elenergi Vetenskap och System" och en annan om sensorer. Kosmetiska dalen ligger mycket nära Orléans med kända företag inom dessa områden.

Tillgångar

Det tvärvetenskapliga programmet som föreslås av Polytech'Orleans ger sina kandidater med de varierande kompetens och kompetens som krävs för att bli morgondagens innovativa ledare. Våra kursplaner har EURACE-märket.

... med högteknologiska anläggningar och toppmodern utrustning ...

  • Två platser (Galilea och Vinci) med mer än 150 000 kvadratmeter nybyggnation
  • Datorresurser, inklusive 22 laboratorier, internet och laserskrivare, med ett brett utbud av programvara (CAD, numerisk beräkning, simulering etc.)
  • Amfiteater, audiovisuella studior och språklaboratorier
  • Utrustning för grundläggande och teknisk forskning tillgänglig för studenter för särskilda kurser och projekt:
  • spektrumanalysator
  • subsoniska vindtunnelar
  • fordonsbänkar
  • fiberoptiska system
  • laserlabs
  • skanningelektronmikroskopisk
  • en plasma-reaktor
  • vägmätare
75441_75422_CaptureISAT.png

En etisk och kooperativ skola

Åtagit sig för hållbar utveckling

Inom ramen för det gröna projektet vid universitetet i Orléans förbinder sig skolan sig att respektera hållbar utveckling och samhällsansvar. Det finns olika strategiska axlar för detta tillvägagångssätt, för vilket styrning, en handlingsplan och vissa indikatorer har fastställts. De fem huvudaxlarna som identifieras är:

  • Hållbar konsumtion och produktion: Produktionslager och uppföljning - från säker till farlig insamling och bearbetning av avfall - kommer att genomföras genom att till exempel upprätta en policy för hantering av tryckflöden.

  • Utbildning: skolorna tränar morgondagens beslutsfattare och ansvarar sedan för att öka medvetenheten om hållbar utveckling eftersom deras beteende och beslut kommer att påverka mänsklighetens framtid.

  • Klimatförändringar och energi: det visade målet är att minska utsläppen av växthusgaser. En koldioxidavtryck av byggnaden och dess verksamhet kommer att genomföras med ett starkt deltagande av sina tekniska studenter och personal

  • Hållbar transport och rörlighet: Polytech välkomnar ett stort antal ingenjörsstuderande och personal på campus och deras resor måste beaktas för att begränsa miljöpåverkan.

  • Governance: En hållbar utveckling kan inte genomföras isolerat. Det kräver stöd och engagemang från alla intressenter (ingenjörsstudenter, personal, lokala myndigheter ...). Det innebär en stark impuls från ledningen och tydlig deltagande styrning.

Bekymrad av tillämpningen av en förbättringsprocess

Att göra kvalitetshantering hör till Polytech Orléans dagliga tillvägagångssätt är ett mål som förbinder skolan med en permanent kontinuerlig förbättringsprocess. Skolan är inblandad i ett projekt som syftar till att generalisera förbättringsprocessen på alla fungerande nivåer och avser att beviljas ISO 9001-autentisering före utgången av 2014.

Arbeten - som inleddes inom ramen för den förbättringsprocess som tillämpas på hälsning av allmänheten - kan också göra det möjligt för skolan att få märket Marianne.

Slutligen syftar också till att genomföra en förbättringsprocess att placera skolan i en hållbar miljö (se ovan stycke), som starkt stöds av Orléans stadsområde och nätverket av Polytech-skolor.

Plånad för jämställdhet

I samband med undertecknandet av jämställdhetsstadgan i fransk högre utbildning,

Polytech Orléans utsåg en jämställdhetsdomare och är fast besluten att respektera jämställdhet. Effektiva åtgärder - relaterade till ingenjörsstudenter och personal - har implementerats och vaksamhet av respekten för dessa jämställdhetsvärden är konstant.

Partner av det civila tjänsteinstitutet

Polytech Orléans förknippas med insatserna från Institutet för civiltjänst och följer de unga som har bevisat att de har potential och motivation och erbjuder dem möjlighet att utveckla de färdigheter som krävs för att deras framtida plan ska kunna fullföljas.

Att delta i en åtgärd som har åtagandevärden hjälper skolan unga människor med en stark potential och förbättrar sina lag (ingenjörsstudenter, lärare, forskare, administrativ och teknisk personal) utan att ge upp sin kompetensnivå.

Uppmärksam på sina tekniska studenter och anställda

Teknikstuderande och medarbetare spenderar mycket tid på skolan. Följaktligen har mänskliga relationer en ledande ställning inom Polytech Orléans. Förutse de professionella relationerna som upplevs i företag, skolan försöker alltid att upprätthålla en arbetsatmosfär så oupptäckt som möjligt. Detta möjliggör utveckling av nya projekt och svar på internationella insatser kopplade till teknisk utbildning.

I konkreta termer hålls informella möten som kallas Cause Café ofta med chefen för skolan och medarbetarna (en gång i månaden) och med studenter (en gång en trimester). Sedan skolan har skapats har skolan utsett en medlare som ansvarar för att underlätta kommunikationen, återupprätta relationer, överföra klagomål mellan användare och ledning. Denna medlare är också skolans referent för jämställdhet (se ovan punkt).

Aktiv deltagare i programmet «Cordées de la réussite»

Skolan deltar i "Cordées de la Réussite" som organiseras av Orléans-Tours regionala utbildningsmyndighet. Programmet syftar till att

  • Undertryckande psykologiska och kulturella hinder som kan begränsa studenter från en blygsam bakgrund och leda dem till självcensur när de har alla färdigheter som krävs för att komma in i sektorer av excellens,

  • Uppmuntra dem att genomföra långsiktiga kurser, oavsett om dessa är intensiva grundnivåer, universitetsutbildning eller prestige högskolor.

  • Lärare och tekniska studenter från skolan arbetar med olika skolor i regionområdet. Taler och besök äger rum i gymnasieskolor och Polytech välkomnar gymnasieelever för introduktionsdagar och besök.

Åtagit sig till professionell etisk utveckling

Varje år anställer skolan flera grupper av ingenjörselever i den regionala tävlingen för främjande av yrkesetik. Denna tävling organiseras gemensamt med Rotarys franska distrikt och Conférence des Grandes Ecoles (konferens av prestige högskolor). Det uppmuntrar deltagarna att tänka på värderingar att genomföra för att bygga morgondagens samhälle. Skolan stöder denna händelse, eftersom den utvecklar elevernas etiska tänkande som deras tillträde till professionella livsformer.

75442_75423_SIA-AESM-TV20161.jpg

Nyckelfigurer

Polytech Orléans som är:

  • 1 Polytech integrerad kurs.

  • 5 tekniska specialiteter.

  • 1 000 ingenjörsstuderande.

  • 240 kandidatexamen i teknik varje år.

  • 5 800 akademiker i teknik.

  • 70 doktorander.

  • 100 lektorer och forskare.

  • 50 administrativa och tekniska anställda.

  • 7 associerade forskningslaboratorier.

  • Mer än 40 idrotts- och kulturföreningar.

  • Byggnader som täcker 15,253 m² inom en skogsklädda campus.

Platser

  • Orléans

    Université d'Orléans Château de la Source Avenue du Parc Floral BP 6749, 45067, Orléans

Frågor