CEPT University

Inledning

Läs den officiella beskrivningen

cept01

CEPT University fokuserar på att förstå, designa, planera, bygga och förvalta mänskliga livsmiljöer. Dess utbildningsprogram bygga genomtänkta professionella och dess forskningsprogram fördjupa förståelsen av mänskliga bosättningar. CEPT universitet åtar sig också rådgivande projekt för att främja målet att göra livsmiljöer mer beboelig.

Universitetet består av fem fakulteter. Fakulteten för arkitektur ades som "School of Architecture" 1962. Den fokuserar på design i den privata sfären. Fakulteten för planering, med fokus på planering i den offentliga sfären, grundades 1972 som "School of Planning". Tekniska fakulteten, som koncentrerar sig på teknik och konstruktion, grundades 1982 som "School of Building Science and Technology". Fakulteten för Design grundades 1992 som "School of Interior Design". Det handlar om habitat relaterade interiörer, hantverk, system och produkter. Fakultet of Management grundades 2013 och fokuserar på Habitat och projektledning.

CEPT University har fått sitt namn från "Center for miljöplanering och teknik" (CEPT). CEPT och de olika skolor som det består fastställdes av Ahmedabad Utbildning Society med stöd av regeringen i Gujarat och regeringen i Indien. Regeringen i Gujarat införlivas CEPT som ett universitet i 2005. Universitetet Grants kommissionen erkänt CEPT University i avsnitt 2 (f) i UGC Act 1956 i 2007. Institutionen för vetenskaplig och industriell forskning (DSIR) i Indiens regering erkänner universitetet som en vetenskaplig och industriell forskning Organisation (SIRO).

cept02

Etablering

Ahmedabad Utbildning Society (AES) inrättades Centrum för miljö Planning & Technology (CEPT) år 1962 med starten av School of Architecture (SA) genom bidrag-i-stöd från regeringen i Gujarat. School of Planning (SP) grundades 1972 med ekonomiskt stöd från regeringen i Indien (MHRD), regeringen i Gujarat och Ford Foundation. De andra skolor; School of Building Science and Technology (SBST) och School of Interior Design (SID) etablerades 1982 och 1991 respektive med bidrag-i-stöd från regeringen i Gujarat.

Inledningsvis CEPT grundades och drivs av Ahmedabad Utbildning Society (AES). Under år 1994 genomfördes en separat förtroende och ett samhälle CEPT Society bildades. CEPT är registrerad som en samhället och den allmänna Charitable Trust. CEPT har registrerats enligt Societies om registrerat Society / Företag / Övrigt Registration Act 1860 med Asst. Registrar of Societies, Ahmedabad Region, Ahmedabad, vide Registreringsnummer GUJ / 4185 / Ahmedabad den 24 Jan 1994.

Sedan starten CEPT drivs som en självständig akademisk institution fritt att utveckla sina akademiska program och tilldela sina egna examensbevis i slutet av olika studieprogram erkänns av delstaten Gujarat och den lagstadgade tillsynsorgan för tekniska kurser - All India rådet för teknisk utbildning (AICTE). Från 2002 - 2005, var CEPT anslutna till Hemachandracharya North Gujarat University i Patan. Följaktligen var de studenter som olika program på CEPT delas kandidatexamen och magisterexamen. CEPT blev en universitet av Gujarat delstatsparlament Act från 2005 med verkan från April 12, 2005. CEPT University har erkänts av universitetet Grants kommissionen enligt avsnitt 2 (f) i UGC Act 1956 i februari 2007. Universitetet är erkänt som vetenskaplig och industriell forskning Organisation (SIRO) Institutionen för vetenskaplig och industriell forskning (DSIR).

cept03

Pedagogik

De utbildningsprogram vid CEPT University fokusera på att bygga professionella kapacitet och därför är centrerade på ateljéer "eller" Labs. Här, studenter engagera sig med väldesignade verklighetstrogna problem. Kurser, seminarier och forskningsuppdrag, som syftar till att utveckla konceptuella och analytiska förmåga studenter och kompetenshöjande workshops stödja lärande i studior och laboratorier. Eleverna måste också anmäla sig till resor och dokumentation program och praktikant i professionella kontor för att bredda deras exponering.

CEPT University vårdar de individuella intressen och förmågor sina studenter. Att varje elev att kartlägga en unik studier och förverkliga sin egen individuella potential, program mandat endast tre fjärdedelar av de totala anslagen som eleverna måste slutföra. Eleverna kan fylla de återstående krediter genom att välja från ett brett utbud av valbara kurser som erbjuds på någon av de fem fakulteter vid universitetet. Fakulteterna också göra alla försök att se till att även inom den obligatoriska delen av programmet, kan eleverna välja kurser som passar deras praktik orientering.

Tron att utbilda yrkesverksamma kräver yrkesutövare och akademiker att arbeta nära tillsammans stärker fast CEPT universitets pedagogiska filosofi. Därför arbetar CEPT University som ett samarbete av akademiker och praktiker. Utövare skickliga på beslutsfattandet ta sin erfarenhet till klassrum och akademiker ge en mer eftertänksamma och kritiskt förhållningssätt. Lärare vid CEPT universitet, ser sig själva som tränare. Deras roll är att stödja enskilda elever i deras utforskning och i deras kapacitetsuppbyggnad uppdrag.

International Outreach Mission

Indiens urbaniseringen är en epokgörande omvandling där en stor befolkning kommer att flytta från sina byar till städer. Att hantera denna exempellösa omfattningen av utveckling kommer att kräva stort antal begåvade, kvalificerade och erfarna medarbetare från hela världen för att planera, konstruera och bygga Indiens framtid. Därför har CEPT universitet inrättat internationella Outreach Mission att bjuda globala talang att gå med CEPT studenter, akademiker och forskare att arbeta tillsammans med frågor om Indiens urbanisering och att förbereda framtida yrkesmiljöer.

Uppdraget är laddat med att locka framstående internationella akademiker, yrkesverksamma och akademiker att studera, arbeta och lära i Indien. Uppdraget kommer att samordna ett antal befintliga och nya möjligheter för internationella akademiker, yrkesverksamma, akademiker och forskare att gå med CEPT och arbeta för att lösa utmaningar i Indien urbanisering.

De innefattar:

  1. Resor i Indien
    Årlig sommar och vinter skolor på CEPT erbjuder strukturerade utbildningsprogram (för mellan två till fem veckor) som ger olika erfarenheter inom och utanför Indien.
  2. Lär dig i Indien
    Professionella forskar och grund program erbjuder stora möjligheter att genomföra grad utbildning som är förankrad i det lokala sammanhanget. De tillåter studenter att genomföra internationella professionell utbildning av hög kvalitet.
  3. Undervisa i Indien
    Det prestigefyllda Undervisning Fellows program på CEPT inbjuder stående internationella studenter och unga yrkesverksamma att tillbringa ett år undervisning i CEPT.
  4. Forskning i Indien
    Forsknings forskare har en möjlighet att göra forskningssamarbete med lärare och elever på CEPT. Det finns många befintliga samarbeten med partneruniversitet över hela världen och det finns ytterligare en möjlighet att utforska nya samarbeten.
  5. Design i Indien
    Innovativa nya forskarutbildningen / s för unga och erfarna medarbetare från utvecklade länder att göra en post-professionell magisterexamen, som också gör det möjligt för dem att arbeta i Indien.

Platser