Läs den officiella beskrivningen

Nalanda ligger i staden Rajgir i norra indiska staten Bihar , ett forskarintensivt internationellt universitet som stöds av de deltagande länderna i East Asia Summit. Universiteten kom fram den 25 november 2010 genom en särskild lag i det indiska parlamentet och har utsetts till en "institution av nationell betydelse".

Nalanda är inspirerad av den akademiska förståelsen och den globala visionen av sin historiska föregångare och strävar efter att möta och ställa globala standarder för akademisk excellens och forskning och möjliggöra kapacitetsuppbyggnad inom alla områden av högre utbildning. Universitetet stöds av samtliga medlemsstater vid toppmötet i östasien och mellanstatliga överenskommelser om överensstämmelse har undertecknats av 17 länder.

Universitetet försöker återställa de förlorade förbindelserna och partnerskapen som existerade i regionen Asien, före de historiska krafter som ledde till deras upplösning. Asiatiska kulturer har flera länkar som går djupt in i det förflutna och återspeglas i en mängd gemensamma kulturella särdrag. Återupptäckten av interasiatiska kopplingar under senare tid har lett till en återuppkomst i att upptäcka och bygga på en gemensam historia. Nalanda University är tänkt som en ikon för denna nya asiatiska renässans: ett kreativt utrymme som kommer att vara för kommande generationer ett centrum för civil civil dialog.

campus

Syn

Nalanda har varit en plats för kunskap i över åtta århundraden i det antika kungariket Magadha. Det har varit ett känt centrum för lärande från 5: e århundradet tills det förstördes av Bakhtiyar Khilji på 1200-talet. Nalanda proklameras som "Ett av de viktigaste universiteten i världen, utvecklades inte i den medeltida västern, men här i Indien: Nalanda University ... var medverkan i att producera människor som kan förstå och artikulera vad det innebär att ha universell kunskap, kunskap som är tillämplig över kulturer och över tiden. "(Dr Geoffrey Durham)

Nalanda University attraherade forskare och studenter från nära och avlägsen, vissa reser hela vägen från Tibet, Kina, Korea och Centralasien i strävan efter kunskap. Det var ett centrum för excellens inte bara för antikens indiska visdom, buddhistiska studier och filosofi utan för medicin och matematik, astronomi och logik också. Efter att ha undervisat tusentals studenter i århundraden upphörde Nalanda att existera precis som universiteten öppnade i Bologna, Paris och Oxford i början av andra millenniumet. Växlingen av kunskapscentrum från öst till väst var symbolisk för den eventuella överföringen av makt som följde inom ett halvt årtusende.

Det finns nu ett perfekt tillfälle att återskapa den heliga universalismen av Nalanda som ett kunskapscenter. Andra årtusendet CE slutade med en enorm uppgång av Asien efter århundraden av stagnation, uppdelning och nedgång. Asien är idag synonymt med en dynamisk företagande och innovativ kultur, baserad på kunskap och företag som inte är glömt över sitt förflutna men inte rädd för att möta framtiden. Asiatiska länder kommer samman för att förfalska en kontinent baserad på grunden till fred och harmoni. Beslutet från det östasiatiska toppmötet 2007, vid sitt möte i Cebu, Filippinerna, för att stödja planen om att återupprätta Nalanda University understryker åtagandet till dessa värderingar. Syftet är att återuppbygga Nalanda som kunskapsplats.

Historia och väckelse

Åttahundra år efter förstörelsen av Nalanda, före detta presidenten i Indien, Dr. APJ Abdul Kalam, när han talade om Bihar State Legislative Assembly, mars 2006 fanns tanken på att återuppliva universitetet.

Nästan samtidigt föreslog ett förslag som kallades "Nalanda Proposal" till Singapores regering. Detta förslag sökte återupprättandet av ett universitet som Nalanda, som än en gång skulle vara Asiens fokuspunkt.

Bihars statsregering antog snabbt den visionära tanken och rådde indiens regering på vägen framåt. Det började också sökandet efter en lämplig plats för det nya Nalanda University . Det identifierade och förvärvade 450 hektar mark för universitetet i Rajgir¸ Bihar.

Upprättandet av detta universitet var således markerat av en hög grad av samarbete mellan staten Bihar och Indiens regering.

Eftersom kännetecknet för den gamla Nalanda var dess internationalism bestämde Indiens regering att dela detta förslag med ledarna i East Asia Summit ("EAS"). Förslaget delades först med de sexton medlemsländerna i EAS vid toppmötet i Cebu i Filippinerna i januari 2007. Medlemsstaterna välkomnade det regionala initiativet för väckande av Nalanda University . Vid det fjärde toppmötet som hölls i oktober 2009 stödde medlemmarna i Hua Hin, Thailand, inrättandet av Nalanda University och uppmuntrar regionala nätverk och samarbete mellan universitetet och existerande centra för excellens i östra Asien.

Internationella förbindelser

Universitetet har etablerat kopplingar och samarbeten med flera institutioner utomlands och med östasiatiska toppmötet. Vi jobbar nära med utbildningsinstitutioner och andra organisationer som har gemensamma mål och kan samarbeta med oss i enlighet med visionen om Nalanda.

För att stärka universitetets internationella karaktär trädde i kraft ett mellanstatligt avtalsmemorandum vid det 8: e toppmötet i östasien i oktober 2013. Hittills har 17 länder undertecknat MoU.

Programmen undervisas på:
Engelska

Skolan erbjuder också:

Exekutiva kurser

Nalanda University

Skolan för ekologi och miljöstudier (SEES) definierar Nalanda-modellen för hållbar och inkluderande utveckling. Den har sina rötter i lokala traditioner, länkar tidigare ... [+]

Skolan för ekologi och miljöforskning (SEES)

Skolan för ekologi och miljöforskning (SEES) är en av de första skolorna vid Nalanda University , som inledde sitt akademiska program i augusti 2014. Skolan går igenom ett brett spektrum av akademiska syften inom naturvetenskap och samhällsvetenskap för att främja utbildning och forskning om samspelet mellan den naturliga miljön och mänskliga aktiviteter. Roten i traditionen för det gamla Nalanda University , strävar skolan för att skapa kritisk förståelse som kommer att gynna världen. Skolan syftar också till att överbrygga den nuvarande klyftan i studien av miljöfrågor mellan västerländska och östra perspektiv. Den behandlar pressning av lokala, regionala och globala miljöproblem i våra tider genom utbildning, forskning, samarbeten och politiska rekommendationer.... [-]

Indien Patna
Juli 2019
Engelska
Heltid
2 år
Campusstudier
Läs mer på svenska
Nalanda University

Skolan för historiska studier (SHS) är ett dynamiskt samhälle av fakultetsmedlemmar och forskarstuderande, som arbetar med en systematisk och rigorös utredning av några a ... [+]

Studerande i MA-programmet i historiska studier får en bred bekantskap med historiska metoder och historiografi samt bedriver kurser med specifika, nära definierade ämnen i olika historiska perioder och genom olika material.

Skolans huvudområden är,

Asiatiska sammankopplingar, ekonomisk historia, antropologi, östasiatisk historia, kulturhistoria och indiska historier och vetenskapshistoria.

En student måste slutföra totalt 64 högskolepoäng. Detta inkluderar slutförande av obligatoriska, valfria och seminariekurser tillsammans med slutförandet av en MA-avhandling.

Kursplan9 Obligatoriska kurser motsvarande 27 hp (3 X 9)8 valämnen motsvarande 24 hp (3 x 8)4 seminarier kurser motsvarande 4 hp (1 x 4)1 Avhandlingskomponent motsvarande 9 poäng (1 X 9)... [-]
Indien Delhi
Kontakt Skolan
Engelska
Heltid
2 år
Campusstudier
Läs mer på svenska

MA

Nalanda University

Skolan främjar kritiskt tänkande och utforskar buddhismens bredare kulturella och historiska sammanhang i enskilda Asiens regioner. ... [+]

MA-programmet

Studenterna är skyldiga att slutföra 48 timmars kursarbete (12 hp per termin) och lämna in en avhandling för att fullgöra en magisterexamen. Av dessa är krediterna för avhandlingsspecifika kurser som tagits med studentens primära rådgivare. Alla studenter är skyldiga att ta en undersökningskurs under den första terminen av kursen samt en metodkurs. Examensarbetet måste godkännas av en lämplig fakultetsutskott.

Struktur av MA grad4 kurser, motsvarande 12 hp4 Språkkurser, motsvarande 12 hp (Studenterna är skyldiga att välja ett språk och driva det fram till sista termin)3 Avhandlingskomponenter, motsvarande 9 poäng5 valämnen, motsvarande 15 hpbehörighet... [-]
Indien Delhi
Juli 2019
Engelska
Heltid
2 år
Campusstudier
Läs mer på svenska

Nalanda Univesity

Nalanda University
Address
Nalanda University Rajgir, Bihar
803116 Delhi, Indien
Webbplats
Telefon
+91 7250891319