Nalanda University

Introduktion

Läs den officiella beskrivningen

Nalanda är ett ord känt över hela världen och i århundraden. Det står för ett universitet som lockade studenter och forskare från hela Asien och ännu längre bort. Det var ett kompetenscentrum inte bara för buddhistiska studier och filosofi men för medicin och matematik också. Efter undervisning tusentals studenter i århundraden, Nalanda upphörde dess existens precis som universiteten var öppna i Bologna, Paris och Oxford i början av det andra årtusendet CE. Förskjutningen av kunskapscentra från öst till väst var symboliskt för den eventuella överföringen av makt som följde inom ett halvt årtusende. Det finns nu ett perfekt tillfälle att återskapa den heliga universalism Nalanda som ett centrum för kunskap. Den andra årtusendet CE slutade med en enorm uppsving av Asien efter århundraden av stagnation, division och nedgång. Asien är idag synonymt med en dynamisk entreprenörs och innovativ kultur, baserad på kunskap och företag inte glömsk av det förflutna ännu inte rädd för att möta framtiden. Asiatiska länder går samman för att skapa en kontinent bygger på en grund av frid och harmoni. Beslutet av den asiatiska toppmötet East 2007, vid sitt möte i Cebu, Filippinerna, för att godkänna planen för att återupprätta Nalanda universitet stryker uppslutning kring dessa värderingar. Vår utmaning är att matcha förträfflighet Nalanda av det första årtusendet CE för det tredje årtusendet CE. Ett universitet för det tredje årtusendet måste vara universalis i sin outlook, öppen för strömningar och praxis från hela världen, och det har att svara mot de behov som en värld som har miles att resa innan den kan garantera fred och välstånd med eget kapital och hopp för alla människor i världen.

Framför allt måste Nalanda vara ett centrum för kunskap och ett mest utmärkt. Dess primära funktion måste vara att utnyttja de bästa talangerna för skapande och spridning av ny kunskap samt för återhämtning och restaurering av värdefulla gamla insikter som har lidit oavsiktlig försummelse. Nalanda måste vara öppna för studenter från hela världen som valts för sin önskan om och förmåga att ta till sig kunskap inom olika områden. Det måste ha en gång, som det gjorde förut, att de bästa vetenskapsmän och forskare skapa och återskapa kunskap. Den måste ge dem en levande livsmiljö som också kommer att vara lämpliga för fostran av nästa generation - barn som skapar och återskapar kompetenscentrum. Det måste anpassas till rytmen av naturen där det ligger och berika livet för människor i grannskapet.

Nalanda blir ny men det kommer strävar efter att vara så bra som dess gamla jag, om inte bättre. Dess namn måste genljuder över världen som en plats där människor går att söka samt att lägga till fonden av kunskap och att gå ifrån det sprida dess frukter överallt. Den måste bygga på de bästa resurserna i Asien och världen och återbetala grenrör i mynt av nya och värdefulla insikter om att göra världen bättre för alla.

Etablering av Nalanda universitet

Nalanda University grundades efter passagen av lagen Nalanda University 2010 i båda kamrarna i det indiska parlamentet. Akademiska verksamhet vid universitetet började i september 2010.

Legacy of Föregångare

Eftersom ett kännetecken av den forntida Nalanda universitet var sin inter, den nya Nalanda också sin utgångspunkt densamma. Det är en väckelse universitet som tar sitt namn från sin gamla föregångare som fortfarande den äldsta kända centrum organiserade högre utbildningen i världen. Med tanke på den enorma resonans Nalanda särskilt i Östasien det beslutades att en ny Nalanda upprättas nära platsen för den ursprungliga.

Uppdrag till Nalanda University

Det är ett internationellt universitet med charter och även en forskningsuniversitet öppen till forskarutbildning och uppåt .Detta universitet har utsetts en institution av betydelse av regeringen i Indien.

internationell Pedagogy

På grund av den internationella karaktären av universitetet, var det viktigt att pedagogiken leverera kunskap på Nalanda bör vara unika och globala .De olika medlemmar av akademiska styrelsen, lärare och studenter från olika delar av världen fungerar som en katalysator för att uppnå detta bedrift.

antagning 2017-2018

Utlysningen gäller tvååriga bostadsforskarprogram i följande skolor i Nalanda University:

Skola för historiska studier Skolan för Ekologi och Miljö Studier School of buddhologi, filosofi och jämförande religioner

Rolling Antagning

Universitetet följer Rolling antagnings. Universitetet utvärderar applikationer, genom urval som och intervjua kandidaterna med jämna mellanrum. De kandidaterna kommer att intervjuas från januari 2017 och framåt. Kandidaterna som förekommer i den slutliga granskningen av deras kandidatexamen i 2017 kan också registrera för tillträde .De platser är begränsade och fylls på en först till kvarn får först mala. Tidiga tillämpningar hjälpa till att säkra sätet i skolan och boende val. För att undvika besvikelse på dessa fronter är det lämpligt att ansöka om antagning tidigast. Forskarutbildning i Nalanda universitet är intensiv och intellektuellt krävande. Sökande bör vara beredd att fördjupa sig i en rigorös akademisk schema som innebär både klassrum och fältarbete.

Sista dag för ansökan om den första omgången av antagnings är april 1. 2017.

Denna skola erbjuder program i:
  • Engelska

Se MA:er » Se skolans Masterprogram »

Program

Skolan erbjuder också:

MA

Masters in Buddhist Studies, Philosophy and Comparative Religions

Campusstudier Heltid 4 terminer August 2018 Indien Delhi

[+]

[-]

Magisterexamen

Magister I Ekologi Och Miljöstudier

Campusstudier Heltid 2 år August 2018 Indien Patna

Rotad i traditionen av den gamla Nalanda universitet, strävar skolan att utveckla kunskap om miljöfrågor som överskrider begränsningar som disciplingränser. Det främjar forskning och utbildning om olika miljöproblem på lokal, regional och global nivå. De unika miljöutmaningar i Asien redovisas av skolan, och studier som är relevanta för regionen betonas. [+]

School of ekologi och miljöstudier

Rotad i traditionen av den gamla Nalanda universitet, strävar skolan att utveckla kunskap om miljöfrågor som överskrider begränsningar som disciplingränser. Det främjar forskning och utbildning om olika miljöproblem på lokal, regional och global nivå. De unika miljöutmaningar i Asien redovisas av skolan, och studier som är relevanta för regionen betonas. Olika perspektiv används för att analysera samtida miljöhänsyn för att utveckla meningsfulla lösningar. Skolan korsar ett brett spektrum av akademiska sysselsättningar över naturvetenskap och samhällsvetenskap, för att främja utbildning och forskning om samspelet mellan den naturliga miljön och mänsklig verksamhet.... [-]


Magister I Historiska Studier

Campusstudier Heltid 4 terminer August 2018 Indien Delhi

Institutionen för historiska studier (SHS) är en dynamisk gemenskap av lärare och doktorander, som bedriver en systematisk och noggrann undersökning i några av de grundläggande frågor som berör historiska erfarenheter inom och utanför Asien. De fem stötar i skolan, arkeologi, asiatiska Sammankoppling, konsthistoria, global historia och ekonomisk historia, är byggda på grund av gamla Nalanda, främst dess roll som en kanal av Indiens levande intellektuella, religiösa och ekonomiska kopplingar till världen, och Syftet med skolan för historiska studier är att öppna nya gränser för kunskap om kopplingarna mellan historia, minne och tid i Asien och icke-asiatiska kulturella, historiska och filosofiska sammanhang är också inspirerad och stöds av den härliga skolas arvet från gamla Nalanda. [+]

Institutionen för historiska studier

Institutionen för historiska studier (SHS) är en dynamisk gemenskap av lärare och doktorander, som bedriver en systematisk och noggrann undersökning i några av de grundläggande frågor som berör historiska erfarenheter inom och utanför Asien. De fem stötar i skolan, arkeologi, asiatiska Sammankoppling, konsthistoria, global historia och ekonomisk historia, är byggda på grund av gamla Nalanda, främst dess roll som en kanal av Indiens levande intellektuella, religiösa och ekonomiska kopplingar till världen, och Syftet med skolan för historiska studier är att öppna nya gränser för kunskap om kopplingarna mellan historia, minne och tid i Asien och icke-asiatiska kulturella, historiska och filosofiska sammanhang är också inspirerad och stöds av den härliga skolas arvet från gamla Nalanda. ... [-]