Riga Teacher Training and Educational Management Academy (RTTEMA)

Introduktion

Läs den officiella beskrivningen

Akademins filosofi

Mänskligheten och demokrati; Internationalisering av studieprocessen och rörlighet; Tillämpning och användning av modern IT; Kreativitet; Integration av akademiska discipliner och praxis; Deltagande elever förbättrar studieprogram.

Mission

Uppdraget för RTTEMA är att erbjuda och ge livslånga lärandet i de ackrediterade utbildningar av akademin och bidrar i hög grad till den pedagogiska och kulturella livet i Lettland - både regioner och Riga.

Akademins mål är att ge varje elev en möjlighet att förvärva professionella och akademiska högre utbildning inom pedagogik, psykologi, näringsliv och förvaltning, samt motivation för yrkeslivet och ständig självförbättring.

Koncept

RTTEMA förbereder lärare som har möjlighet att förbereda eleverna för livet och arbetet i informationssamhället. De konceptuella hörnstenarna i RTTEMA studieprocessen är intelligens, kompetens och färdigheter. Varje utbildningsprogram gör att våra studenter att utveckla de nödvändiga yrkeskompetens.

historia

RTTEMA är ett konceptuellt och tekniskt modern professionell högre utbildningsanstalt (HEI) grundades av staten.

Det inledde sitt arbete 1994 med 1273 studenter och nu är en av de största högskolorna i Lettland när det gäller antalet studenter.

Trots sin unga ålder, RTTEMA ärvt traditioner läroanstalter för lärare som går tillbaka till 1946. RTTEMA grundades i samband med sammanslagningen av två institutioner: Riga Lärarnas Institute och Imanta Lärarnas Institute.

RTTEMA Fact File

RTTEMA:

är institutionen en stat högre utbildning grundades 1994; utbildar mer än 3,5 tusen studenter i heltid och deltidsstudier; sysselsätter 160 lärare och docenter; organiserar internationella konferenser; publicerar vetenskapliga artiklar; genomför projekt i forskningssyfte; underlättar student- och lärar internationell rörlighet; är en aktiv medlem i internationella organisationer; organiserar gästföreläsningar och master classes av framstående yrkesverksamma; erbjuder 25 utbildningsprogram på college, ungkarlar, befälhavare sand doktorandnivå; ger möjligheter att förvärva yrkena lärare, utbildningschef, personal, företag och kontorschef, karriär rådgivare, handel och marknadsföring och PR specialist, få utbildning inom området för psykologi.

Vision

Vår Academy är ett erkänt universitet och internationellt centrum för pedagogisk forskning, med ett campus och forskningsanknytning, samt dotterbolag i andra länder.

Strategi

Akademin har skapat en gynnsam miljö som kännetecknas av humana värderingar och relationer. Verksamheten i vår personal är baserade på kreativa, lika rättigheter, ansvarig samarbete och dialog. De strategiska målen för de kommande åren är:

att uppmuntra Akademins fortsatt utveckling av kreativt arbete; att bedriva forskning inriktad på utveckling och genomförande av Akademins befruktningen och fulländning av den lettiska utbildningssystemet; att tillhandahålla högkvalitativa studier målmedvetet förbättra metodologiska och tekniska bestämmelse i studieprocessen; att upprätthålla regionalism - erbjuda nya möjligheter för utbildning till invånarna i Lettland nära sin bostadsort.

Akademins intellektuell miljö

Styrelsen Professorer inom pedagogik; Pedagogic Vetenskapliga institutet; Skapande Vetenskapliga institutet; Barn Language Research Center; Psykologisk Research Institute; Natur och Arbetsmiljöinstitutet; Flera metodiska centra; Unga Lärarnas Club; RTTEMA Centrum för vidareutbildning; Bibliotek med aktier i 10 städer i Lettland. Akademins Psykologisk Miljö Demokratiska och kreativa; Understödjande av identiteten hos varje individ; Riktat mot ömsesidigt samarbete.

Elevernas service och socialt liv

Studenterna ges administrativt stöd vid International Office och socialt stöd på Studenternas parlamentet. Bortsett från dessa enheter studenter har en möjlighet att engagera sig i efter kulturella företag:

Blandad kör "Fortius"; Damkör "Balta"; Kammarorkester "Gaudeamus Orchestra"; Big band; Idrottsförening; Folkdanslag "Dejotprieks" (Joy of Dance). Det finns också aktiviteter som erbjuds till lettiska utbytesstudenter via ESN (Erasmus Student Network) Riga.

Akademins Fysisk miljö

3 byggnader - 1 i Riga, 1 i Cesis och 1 i Kuldiga; Elevernas kafé; 2 sporthallar, en arena; 2 datorsalar med tillgång till Internet; gradvis och regelbundet renoverade studielokaler; Tillhandahållande av tekniskt stöd (videokameror, OHPs, beamers, datorer, mikroskop etc. Det finns en gratis tillgång till pianon, en digital orgel och en piporgel).

Denna skola erbjuder program i:
  • Engelska

Se MSc:er » Se skolans Masterprogram » Se Kandidatprogram »

Program

Skolan erbjuder också:

MSc

European Master I Pedagogisk Ledning

Campusstudier Heltid 2 år September 2018 Lettland Linje Österrike Norge + 2 fler

Programmet erbjuder en blandning av praktisk kunskap, konceptuella ramar och state-of-the-art forskning samtidigt betona ett globalt perspektiv på pedagogisk ledning. [+]

Examen: Utbildning vetenskap Magisterexamen

Professionell status: Ger tillgång för att starta forskning, pedagogisk och yrkesverksamhet i grenen

Utbildnings- och yrkesmässiga mål:

Det förbereder framtida ledare för utbildningsinstitutioner att arbeta inom den tidiga barndomen, sekundär, yrkesinriktad, vuxen, fortsätter eller högre utbildning och andra sektorer på nationell eller internationell nivå. Programmet erbjuder en blandning av praktisk kunskap, konceptuella ramar och state-of-the-art forskning samtidigt betona ett globalt perspektiv på pedagogisk ledning.

Programmet gör det möjligt för studenter att uppfylla funktioner i alla utbildningsrelaterade organisationer. De kommer att visa en fördjupad förståelse av nuvarande ledning, ledarskap och pedagogiska frågor och utmaningar utbildningssektorn samt förmågan att ta ett globalt perspektiv för att tackla ledningsfrågor i utbildningen. Som svar på det breda spektrum av utmaningar som uppstår i praktiken, akademiker förvärva fördjupade kunskaper och färdigheter inom områdena management, ledarskap och pedagogik. ... [-]


Magisterexamen

Professionell Magister I Pedagogik På Musik

Campusstudier Heltid Deltid 1 - 2 år October 2018 Lettland Linje Österrike Norge + 3 fler

Förmåga att analysera regelbundenheter i tolkningar av olika stilar av musikaliska verk; objektivt bedöma musik vetenskap och kompositör kreativa arv; bedriva vetenskaplig forskning inom musikpedagogik, använda kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder; utarbeta ett kulturellt förslag för att komma åt projektfinansiering; arbetar med datorprogram avsedda för musik. [+]

Examen förvärvade: Professional magisterexamen i pedagogik på musik

Längden av studierna: Längden på fullständiga studier tid: 1 år och 5 månader eller 3 terminer Längden på deltidsstudier: 2 år eller 4 terminer Genomförande av studierna årskurs - oktober (inledande föreläsning, övningar etc.), januari juni, juli; 2. årskurs oktober januari (försvar av Master papper).

Krav för påbörjar utbildningen: högre professionell eller professionell kandidatexamen utbildning och / eller kvalificering av en lärare i olika ämnen kopplade till musik.

Krav för att förvärva kvalifikationer: Akademiska kurser som ger de nyaste framsteg i teori och praktik på fältet; - forskning och innovation studiekurser; - Praxis; - Utveckling och försvar av huvud papper. ... [-]