Keystone logo
Universidad de Sonora

Universidad de Sonora

Universidad de Sonora

Introduktion

Universidad de Sonora är ett privilegierat utrymme för att stödja uppfyllandet av målen och målen som ingår i 2030-agendaen för hållbar utveckling, som FN har kommit överens om. Från full överensstämmelse med alla dess funktioner har den möjlighet att bidra till lösningen av de huvudproblem som drabbar mänskligheten, såsom fattigdom, ojämlikhet och miljöproblem.

Universidad de Sonora är en självständig och allmännyttig institution för högre utbildning grundad 1942. Det är det mest värdefulla sociala tillståndet i staten Sonora på grund av omfattningen och kvaliteten på dess mänskliga och materiella resurser, antalet studenter, kvaliteten på utbildning som den erbjuder, närvaro av sina akademiker och dess inverkan på historia och regionala framsteg.

De sex campusen ligger i ett strategiskt geografiskt läge gör det möjligt för institutionen att spela en viktig roll i ett stort inflytandeområde och främja nya och mångsidiga utbildningsalternativ, skapa och tillämpa nya upptäckter på de utmaningar som den globala utvecklingen presenterar under det nuvarande årtusendet .

Som en hyllning till alma materens pedagogiska, kulturella och vetenskapliga arv, är dess namn inskriven i guldbrev i statskongressens högkvarter.

Universidad de Sonora : 75 år dela kunskap.

mission

" Universidad de Sonora är en självständig offentlig institution vars uppgift är att utbilda, i utbildningsprogram av kvalitet och relevans, integrerade och kompetenta yrkesverksamma på nationell och internationell nivå, som formulerar undervisning i generering, tillämpning och överföring av kunskap och teknik, liksom med länken med de produktiva och sociala sektorerna, att bidra till en hållbar utveckling av samhället. "

Universidad de Sonora har som ett led i sitt sociala ansvar ett privilegierat ställning för att stödja uppfyllandet av de 17 mål som FN uppställde i 2030-agendan för hållbar utveckling. För att bidra till lösningen av de huvudproblem som drabbar mänskligheten, och särskilt dess statliga och regionala miljö, är universitetets syfte att uppfylla följande funktioner:

  • Integrellt utbilda proffs och forskare inom alla områden av kunskap, med lämpliga värderingar och färdigheter att interagera och utveckla, i enlighet med behoven och kraven i olika samhällssektorer.
  • Generera, tillämpa och överföra kunskap och teknik inom alla områden av kunskap, uppmärksamma de viktigaste miljöproblemen och förbättra befolkningens välfärdsnivåer.
  • Att utöva sina undervisnings- och forskningsfunktioner genom en effektiv länk till samhället, tillhandahålla tjänster till den sociala, produktiva och statliga sektorn som svar på deras behov och krav, sprida de olika manifestationerna av konst och kultur mot sociala utrymmen och konsolidera akademiskt samarbete med andra institutioner.

utsikt

" Universidad de Sonora är en ledande institution i landet och med internationellt erkännande, på grund av kandidaternas kapacitet och kreativitet, liksom relevansen och relevansen av sina bidrag till innovation, konst, kultur och kunskap. vetenskapligt och tekniskt, och det bidrar avgörande till den hållbara utvecklingen i Mexiko, särskilt i Sonora. "

Sådan syn karaktäriseras genom följande attribut:

  1. Det finns ett regelverk och mekanismer för att uppmuntra pension, liksom för habilitering, uppdatering, inträde, utvärdering och marknadsföring av akademisk personal, vilket bidrar till en balanserad utveckling av sina uppgifter och den generationsförändring med kriterier för akademisk merit. På grund av detta har all PTC doktorandstudier, mer än fyra femtedelar med doktorsexamen och erkännande av önskad profil PRODEP, medan mer än hälften är erkända inom det nationella systemet för forskare.
  2. Det har stödmekanismer, uppmärksamhet och stöd från studenter som möjliggör förbättrade skolbanor, varav det finns höga nivåer av slutgiltig effektivitet för examen och examen. Undersökningarna som utförts av de externa utvärderingsorganen garanterar att de har fått en solid träning, så att mer än två tredjedelar av dem får tillfredsställande resultat.
  3. De pedagogiska och kurrikulära modellerna har konsoliderats, baserad på kompetensbaserat tillvägagångssätt, och med egenskaper av flexibilitet och multi- och tvärvetenskaplig, från vilken kursplanerna ständigt uppdateras, där värden införlivas, internationalisering och interkulturalitet. Integralbildningen har stärkts med fysiska, konstnärliga och kulturella aktiviteter.
  4. Ett brett utbud av grundutbildningar och forskarutbildningar erbjuds inom alla områden av kunskap, av social relevans, med jämna mellanrum. Alla är av kvalitet, erkänd av nationella och internationella organisationer.
  5. Ett nytt pedagogiskt utbud av social relevans har skapats, inte bara i traditionella former, men också med interinstitutionella program, konsortieprogram, forskarutbildning i branschen och utnyttjande av online och blandat lärande. På samma sätt har alla regionala enheter alternativa alternativ, antingen som egna program eller som huvudkontor.
  6. Det finns en uppsättning fysiska utrymmen, ordentligt utrustade, samt ett brett utbud av tjänster och stödinfrastruktur, i tillräcklig kvantitet och kvalitet för korrekt utveckling av adjektiva och materiella funktioner.
  7. Verksamheten inom generering, diffusion, tillämpning och överföring av kunskap och teknik har konsoliderats i institutionen och har omorienterats mot de prioriterade problemen i miljön, förutom att de har blivit formulerade med bildandet av eleverna och de är kopplat till den sociala, offentliga och privata sektorn.
  8. De kollegiala forskningsorganen har stärkts. Nästan alla akademiska organ är konsoliderade eller i konsolidering, de deltar i akademiska nätverk och de är en aktiv del av institutionernas konsortier för att genomföra forskning inriktad på prioriterade frågor för staten.
  9. Länken till de produktiva och sociala sektorerna har stärkts, förutom att förbättra processerna för utbildning av studenter och professorer genom att erbjuda kvalitativa tjänster av laboratorier, workshops och advokatbyråer, där provningarna och förfarandena är vederbörligen certifierade. tillhandahålla ett brett utbud av fortbildning vård av funktionshindrade och utsatta grupper; revalera socialtjänst och yrkesmässig praxis och att främja konstnärlig och kulturell produktion och spridning.
  10. Det akademiska samarbetet mellan universitetet och andra nationella och internationella institutioner har konsoliderats, från vilket dess program har stärkts, utbildning av studenter, lärare och forskare genom forsknings- och utvecklingsprojekt, teknisk innovation, social intervention och rörlighet bland annat.
  11. Universitetet har förenklat maximalt de förfaranden och förfaranden som stödjer utvecklingen av de materiella funktionerna. Den har förbättrat, utvidgat och certifierat sina strategiska processer. Institutionen för förvaltnings- och förvaltningsfunktionen är ackrediterad av CIEES. Reglerna uppdateras och mekanismer finns på plats för att garantera deras tillämpning och uppföljning. Det har en sund ekonomi genom att regelbundna resurser har gjorts och att de har diversifierat sina finansieringskällor och lyckats utnyttja resurserna optimalt.
  12. På universitetet har effektiva kommunikationskanaler utvecklats, som i kombination med effektiv förhandling med fackföreningar, viljan att dialoga, sökandet efter konsensus och kollektiva beslut har skapat en stabil och harmonisk atmosfär.
  13. Planeringen och utvärderingen har konsoliderats som en permanent och systematisk process för övervakning och utvärdering av resultaten av alla institutionernas program och aktiviteter. Transparens antas som en princip som överensstämmer med värderingarna av ärlighet och socialt ansvar, vilket gäller för all universitetsarbete. Begreppet hållbar utveckling ingår i alla institutionens substantiva och adjektiva funktioner. Könskapitalet är inbyggt transversellt i institutionella funktioner och strukturer. Främjandet av kulturen för hälsa, sport och fysisk aktivitet har konsoliderats, vilket har förbättrat universitetssamhällets livskvalitet. Institutionen har blivit ett intelligent universitet, som stöds av tillämpningen av teknik, system, verktyg och enheter.

värden

För att uppnå sina grundläggande syften stöder universitetet sitt arbete i tolv grundläggande värden:

Ärlighet och integritet

Högskolestudentens åtagande att bedriva sig i sina idéer och uttryck baserade på sanningen och agera med rättvisa och sanning i utövandet av sina uppgifter, vilket också uttrycks i korrekt användning och vård av institutionens resurser.

Respekt och tolerans

Erkännande och acceptans av förekomsten av mångfald i sätt att tänka och göra av universitetsstuderande och om tillgängligheten att hitta och utveckla de tillfällen som möjliggör uppnåendet av institutionella mål.

ansvar

Universitetsstuderande åtar sig skyldigheten att uppfylla sina åtaganden och skyldigheter och att svara på deras effekter och resultat och, vid behov, korrigera dem.

etik

Tillhandahållande av en uppsättning moraliska normer, principer och värderingar som styr universitetets utveckling och som styr medlemmarnas idéer och handlingar i utövandet av sina uppgifter, med det gemensamma målet som det ultimata målet.

solidaritet

Det är alla universitetsstuderanders åtagande att anta orsaker, problem och utmaningar från andra individer och sociala grupper, särskilt de mest utsatta, samt deltagande i deras uppmärksamhet och resolution.

samhällsansvar

Utövandet av materiella funktioner av universitetsstudenter, som genomförs med deltagande av sociala aktörer, svarar mot samhällets behov och har positiva effekter på det.

equity

Universitetet erbjuder lika möjligheter till studenter för tillgång till kvalitetsutbildning och utför åtgärder som begränsar situationer för social utslagning.

rättvisa

I universitetets dagliga utveckling görs de olika besluten som alltid görs med hänsyn till normativitet, skäl och eget kapital.

hållbarhet

Universitetet är starkt engagerat i att förbättra sin miljö och vård av naturen, bilda ekologisk medvetenhet och bidra med att föreslå lösningar på miljöproblem för att möjliggöra och främja hållbar utveckling.

autonomi

Universitets förmåga att självstyra och definiera den akademiska inriktningen som ska följas, med beaktande av miljökraven, särskilt Sonorsamhället, vilka redovisas både i ekonomiska termer och i resultaten av det institutionella arbetet.

öppenhet

Universitetets intresse att göra allmänheten tillgänglig all information som finns tillgänglig om sin verksamhet, resursutnyttjande, utveckling av dess funktioner och resultat, med begränsad begränsning av bestämmelserna i gällande bestämmelser.

Stol och forskningsfrihet

Frihet i undervisning och vid generering och tillämpning av kunskaper, praktiserad inom institutionell ram på ett sätt som överensstämmer med de mål, normer och program som universitetet fastställer.

Platser

  • Hermosillo

    Calle Avenida Rosales,&, 83000, Hermosillo

Frågor