DigiPen Bilbao

Inledning

Läs den officiella beskrivningen

Välkommen till DigiPen Institute of Technology ! Vi är en akademisk gemenskap av byggare och troende med en gemensam passion för spel, konst och teknik. I mer än 30 år, och med tre internationella campus i USA, Singapore och Spanien, har vi förberett studenter som du på ett brett utbud av karriärer - gör det slags arbete som utmanar sinnet och väcker fantasin.

Vår utbildningsfilosofi är enkel men effektiv. Bygg först din kunskap och använd den sedan på verkliga projekt och uppdrag där du bestämmer vad du ska skapa. När du examen har du en djup förståelse för ditt valda område och en portfölj av arbete som får dig att sticker ut bland dina kamrater.

Var kommer du åka dit? DigiPen-studenter har visat sig vara bland de mest eftertraktade anställda inom spel-, simulerings- och filmindustrin och därefter. Förutom att krediteras med över 1000 kommersiella speltitlar fortsätter de att driva gränserna för vad tekniken kan åstadkomma.

131850_Campusexterior.JPGDigiPen

Vår berättelse

DigiPen grundades av Claude Comair 1988 i Vancouver, British Columbia, som ett datorsimulerings- och animationsföretag. I takt med att efterfrågan på arbete ökade mötte Comair svårigheter att hitta kvalificerad personal som inte bara hade en grundläggande förståelse för datavetenskap utan också var insatt i den senaste digitala tekniken. Som sådan började DigiPen erbjuda ett särskilt träningsprogram inom 3D-datoranimering. Strax därefter samarbetade DigiPen med Nintendo of America för att upprätta ett certifieringsprogram för programmering av videospel.

När videospel utvecklades från enkel 2D-grafik till sofistikerade 3D-världar fortsatte branschens behov av kvalificerade medarbetare med avancerad utbildning i digital konst, design och programvaruteknik att expandera. Med att förutse detta växande behov utvecklade DigiPen och började erbjuda världens första kandidatexamen i videospelutveckling (Bachelor of Science in Computer Science in Realtime Interactive Simulation) som skulle förbereda studenterna på de unika utmaningarna med att skapa professionellt 3D-spel och simulering programvara. DigiPen flyttade sitt campus till Redmond, Washington, 1998 och öppnade sina dörrar som DigiPen Institute of Technology.

Det som började som ett banbrytande tillvägagångssätt för simulering och spelutvecklingsutbildning har utvecklats för att omfatta nya program inom digital konst och animering, datateknik, speldesign, musik- och ljuddesign och andra specialister inom datavetenskap. Idag erbjuder DigiPen nio kandidatexamen och två masterprogram på Redmond campus. DigiPen erbjuder också utbildningsprogram på två internationella campus i Singapore och Bilbao, Spanien, samt genom kooperativa utbildningssamarbete med skolor i Sydkorea och Thailand.

Har du passionen och drivkraften att bli nästa DigiPen framgångshistoria?

DigiPen Institute of Technology: s globala påverkan

  • Den 1: a skolan i världen som erbjuder en kandidatexamen i videospelutveckling.
  • Riktade 4: e toppskolan för designdesign 2019 av Princeton Review.
  • 550+ företag världen över har anställt Digipen-examen.
  • Rankat i topp 5 av The Princeton Review's Top Game Design Schools under de senaste 10 åren.
  • Rankat i de 50 bästa skolorna inom datavetenskap och teknik av Business Insider.
  • DigiPen-studentspel har vunnit 57 priser för Independent Games Festival (mer än någon annan skola).
  • Våra kandidater krediteras 1 000 kommersiella speltitlar .

131846_merakiestudio2-21.jpgDigiPen

Hitta din framtid i en växande bransch

Framgång i videospel- och animationsindustrin kräver innovation, kreativitet och teknisk kvalitet. Marknaden för högkvalificerad personal inom dessa branscher är mycket konkurrenskraftig i hela Europa och tvingar många företag som inte kan hitta kvalificerade inhemska anställda att betala de höga kostnaderna för att flytta utländska arbetare från USA och Asien. Vi försöker ta itu med detta problem genom att utbilda studenter i Europa till att bli skickliga kreativa yrkesverksamma, redo att möta kraven från den växande digitala interaktiva underhållningsindustrin.

Snabb fakta*

  • Spanien är den fjärde största konsumenten av interaktiv programvara och hårdvara i Europa, som i sig är den tredje största spelmarknaden i världen.
  • Det finns mer än 480 aktiva spelutvecklingsstudior bara i Spanien och hundratals fler över hela Europa. Många världsberömda spelutvecklare, som Sony, Codemasters, Ubisoft, EA, Rockstar och Crytek, har interna utvecklingsstudior i Europa.
  • Anställningsprognoser förutspår mer än 10 000 nya jobb till den spanska interaktiva underhållningsindustrin senast 2019.
  • Försäljningen av videospel uppgick till 1,16 miljarder euro 2016 (1 209 000 konsoler och 9 1119 000 sålda spel).

* Källor: AEVI (Asociación spectaola de Videojuegos), DEV (Desarrollo Español de Videojuegos)

131848_merakiestudio2-17.jpgDigiPen

Beyond The College

Förutom att vara en högskola är DigiPen en global teknikinstitution med flera grenuppdrag.

ProjectFUN

I mer än 20 år har DigiPens ProjectFUN gett spännande inlärningsmöjligheter för studenter från 15 år och uppåt i en rad STEM och kreativa ämnen. I programmen ingår programmering av videospel 1 och 2, konst och animering och karaktärsdesign.

DigiPen FoU

DigiPens forsknings- och utvecklingsteam, som består av studenter och fakulteter, samarbetar med globala industrikunder - från flyg- och rymdvärlden till professionell bilracing - för att utveckla banbrytande teknik och innovativa mjukvarulösningar.

DigiPen Game Studios

DigiPens senaste strävan kommer från Singapore campus, som 2015 lanserade DigiPen Game Studios, en publiceringsplattform för oberoende spelutvecklare i Sydostasien.

Platser

Bilbao

Address
Ribera de Zorrotzaurre, 2
Bilbao, Baskien, Spanien