Keystone logo
The University of Göttingen

The University of Göttingen

The University of Göttingen

Introduktion

The University of Göttingen är ett internationellt känt forskningsuniversitet. Grundades 1737 under upplysningstiden och universitetet är engagerat i värdena för socialt ansvar för vetenskap, demokrati, tolerans och rättvisa. Det erbjuder ett omfattande utbud av ämnen i 13 fakulteter: inom naturvetenskap, humaniora, samhällsvetenskap och medicin. Med över 30 000 studenter och erbjuder upp till 212 examensprogram är universitetet ett av de största i Tyskland.

Georg-August-Universität Göttingen

Georg-August-Universität Göttingen grundades 1737 och är ett internationellt känt forskningsuniversitet med starkt fokus på forskningsledd undervisning. Universitetet kännetecknas av den rika mångfalden av sitt ämnesspektrum, särskilt inom humaniora, dess utmärkta möjligheter att bedriva vetenskaplig forskning och den enastående kvaliteten på de områden som definierar dess profil. Från 2007 till 2012 belönades Georg-August-Universität Göttingen med finansiering från den tyska federala och statliga regeringens initiativ med sin institutionella strategi för framtiden med titeln "Göttingen. Tradition - Innovation - Autonomi ”. Universitetet kunde förverkliga alla mått på konceptet. Nu utvecklar Göttingen University de framgångsrikt etablerade åtgärderna för att kontinuerligt främja universitetets positiva utveckling inom forskning och undervisning.

Ett universitet med tradition

Universitetet bär namnet på dess grundare Georg August, kung George II av Storbritannien, väljare och hertig av Brunswick-Lüneburg, (Hannover). I anslutning till upplysningens anda övergav Göttingen teologins överlägsenhet och satte dess förmågor på lika villkor. Som en akademisk plats betraktades Göttingen länge som navet i den matematiska världen - en position som förlorades emellertid 1933 när mer än 50 professorer och föreläsare tvingades lämna universitetet under nazistiskt styre, bland dem flera av cirka 45 nobelpristagare. vars namn är associerade med staden. Efter slutet av andra världskriget var Göttingen University det första i Tyskland som återupptog sin undervisningsverksamhet och fortsatte att bli en av de största lärosätena i landet.

Universitetet som stiftelse

Intensifiera internationaliseringsprocessen, främja spetskompetens inom forskning och undervisning, anta kandidatexamen och magisterexamen, ge alla nivåer på universitetet större autonomi och självansvar, optimera resursallokering: Dessa steg karaktäriserar de reformer som nyligen genomförts vid universitetet. I början av 2003 blev Georg-August-Universität det första tyska universitetet med ett omfattande spektrum av discipliner som antog den juridiska statusen som en stiftelse enligt offentlig rätt. Universitetet har sedan dess förstärkt sin forskningsprofil, skapat nya forskningsenheter som Courant Research Centers och Lichtenberg-Kolleg, intensifierat samarbetet på Göttingen Campus, lockat och behållit framstående akademiker och stöttat rekryteringen av utmärkta studenter och unga akademiker från utomlands.

Göttingen Campus

The University of Göttingen ser sin stora forskningstradition och ämnesdiversitet som särskilda styrkor. Nästan alla akademiska discipliner inklusive medicin finns representerade i de 13 fakulteterna, med undantag för ingenjörsvetenskap. Georg-August Universität kännetecknas också av att vara nära integrerat i ett nätverk av förstklassiga forskningsinstitutioner utanför universitetet, som mest framträdande involverar Göttingen vetenskapsakademi, tyska primatcentret, tyska rymdcentret och fem Max Planck-institut. . Tillsammans skapar dessa lokala partner med universitetet en allians för samarbete inom forskning och undervisning utan tvekan unik i Förbundsrepubliken när det gäller dess djup och bredd.

Framgångsrika inslag som inkluderar gemensamt drivna forskningscentrum, junior forskargrupper och infrastrukturanläggningar samt kombinerade professorutnämningar. Detta samarbete har nyligen avlat framstående forskningscentra som har fått finansiering från tyska forskningsstiftelsen (DFG) och det federala ministeriet för utbildning och forskning. Inom ramen för Excellence Initiative, främjandet av Excellence Cluster „Nanoscale Microscopy and Molecular Physiology of the Brain (CNMPB)“ och Göttingen Graduate School for Neurosciences; Biofysik och molekylär biovetenskap (GGNB) kommer att fortsätta under den andra programfasen.

På grund av den positiva effekten på studentundervisningen och främjandet av unga forskare som härrör från neuro- och biovetenskapen i Göttingen spelar dessa forskningsfokusområden, odlade tillsammans med universitetets institutionella partners på Göttingen campus, en viktig roll i utformningen av dess profil. Forskning på internationell nivå visas också inom kemi, fysik av kondenserad materia och optik, biologisk mångfald och ekologi, geobiologi och ren matematik, liksom i tyska språk- och litteraturstudier, orientaliska och antika världsstudier och teologi.

Som ett resultat av integrationsprocessen i det lokala forskarsamhället har specifika möjligheter för Göttingen uppstått för att locka och behålla utmärkta forskare från både i och utanför Tyskland, och forskningsaktiviteter av högsta kvalitet har initierats och utvecklats. På samma sätt är utvecklingen av exceptionellt begåvade unga forskare och forskare ett centralt strategiskt mål vid Georg-August-Universität.

Studerar med excellens

Göttingen har många fördelar som en plats för universitetsstudier som Georg-August-Universität förbättrar genom att utveckla innovativa utbildningsprogram, kandidatexamen och magisterexamen, genomföra en systematisk internationalisering av sina utbildningsprogram och genomföra kvalitetssäkringsåtgärder. Cirka 30 000 ungdomar studerar för närvarande här, varav cirka elva procent är utomlands - en tydlig demonstration av det drag som universitetet länge har utövat internationellt. Utbudet av utbildningar som erbjuds sticker ut både för de utomordentligt bra studiefaciliteterna inom natur- och biovetenskap och för bredden av ämnesdiversitet inom humaniora och samhällsvetenskap, ett val som finns på endast ett fåtal universitet i Tyskland. Ett sådant spektrum av ämnen gör det möjligt att hantera övergripande frågor med ett tvärvetenskapligt perspektiv, även på grundnivå. Med 80 ämnen att välja mellan är cirka 1000 kombinationer möjliga på väg till examen med en kandidatexamen.

I sitt ständigt växande utbud av magister- och doktorsexamen program universitetet odlar spetskompetens och erbjuder närhet till forskning. Studieprogram på engelska, bi-nationella examina och obligatoriska perioder som tillbringas utomlands förbereder akademiker för den internationella arbetsmarknaden. The University of Göttingen stärks ytterligare genom att partnerskap utvidgas. Förutom det nära komplexet av europeiska universitet inom ramen för Erasmus-programmet underlättar många samarbeten på universitets-, fakultets- och institutnivå studiebesök över hela världen, och i vissa fall görs också stipendier tillgängliga.

Under 2011 The University of Göttingen med sina förslag att ytterligare förbättra kvaliteten på studier och undervisning inom ramen för ”Quality in Teaching Pact” från de tyska federala och statliga regeringarna. Sedan dess har Göttingen University utökat de akademiska programmen som det erbjuder och ytterligare optimerat kvaliteten på studieförhållandena. Dessa åtgärder kommer att utvecklas i samarbete med studenter.

Främja morgondagens forskare och forskare

Doktorandutbildning i Göttingen koncentreras till strukturerade program baserade på fyra forskarskolor: Georg August University School of Science (GAUSS) - Göttinger Graduiertenschule Gesellschaftswissenschaften (GGG) - Graduiertenschule für Geisteswissenschaften Göttingen (GSGG) - Graduate School Forest and Agricultural Sciences (GFA) ( se: www.graduiertenschulen.uni-goettingen.de). De fyra forskarskolorna tillhandahåller den organisatoriska överbyggnaden för forskarutbildningsgrupper, doktorandprogram och internationella Max-Planck forskerskolor. Syftet med dessa skolor är att optimera forsknings- och inlärningsförhållandena för doktorander, genom att erbjuda intensiv handledning och ett antal seminarier som syftar till att främja utbildningen av förstklassiga forskare och forskare. Göttingen Graduate School of Neuroscience, Biophysics, and Molecular Biosciences, som verkar under taket av Georg August University School of Science (GAUSS), får medel inom Excellence Initiative sedan 2007. Finansierad av tyska forskningsstiftelsen, Research Training Groups ( GRK) inrättas under en begränsad period i syfte att främja unga forskare och förbereda dem för sin doktorsexamen. Vid International Max Planck Research Schools arbetar Max-Planck-Gesellschaft i samarbete med partners vid universitetet i att främja unga forskare och erbjuder särskilt begåvade studenter från Tyskland och utomlands möjlighet att få en doktorsexamen med särskild utmärkelse.

Ett universitetsbibliotek i världsklass

Grundandet av Göttingen universitetsbibliotek 1734 var ett landmärke: För första gången i bibliotekshistorien omsattes konceptet med ett modernt forskningsbibliotek och institutionen blev det första omfattande akademiska biblioteket med europeisk ställning. Idag fortsätter Göttingen stats- och universitetsbibliotek i Niedersachsen (Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen, SUB) att ha en pole position. Med över 7,8 miljoner mediala enheter är det för närvarande ett av Tysklands största bibliotek. Innehavet omfattar 5,8 miljoner volymer, 1,5 miljoner mikroformer, 34 000 elektroniska tidskrifter under licens, 321 000 kartor, 14 000 tidskrifter i tryckt form, 14 000 manuskript, mer än 3 100 inkunabeller, 400 testamente och en mängd digitala artiklar. Dessutom finns ytterligare 138 oberoende filialbibliotek vid instituten och avdelningarna. SUB är ett kompetenscenter för digitalt bibliotek med världsomspännande rykte och leder eller deltar i många forsknings- och utvecklingsprojekt inom detta område.

Ett uppdragsuttalande för Georg-August-Universität Göttingen

Inledning

In Publica Commoda - For the Good of All läser inskriptionen på grundmedaljen från Georg-August-Universität Göttingen. "Georgia Augusta" grundades under upplysningstiden (1737) och var engagerad i dess kritiska anda, och var ett av Europas första universitet som övergav teologins överlägsenhet och uppnådde jämställdhet för alla fakulteter. Betoning på grundforskning och orientering mot källkritik och experiment visade sig vara avgörande förutsättningar för utvecklingen av modern humaniora och naturvetenskap, en utveckling starkt påverkad av Georgia Augusta.

Historien om Georg-August-Universität Göttingen har fram till i dag präglats av vetenskaplig pragmatism och en känsla av verklighet samt en stark medvetenhet om vetenskapens samhällsansvar. Denna tradition omfattar bidragen från "Göttinger Sieben" (1837) och de av Max Born, Otto Hahn, Werner Heisenberg och Carl Friedrich von Weizsäcker, som initierade "Göttinger Erklärung" (1957) som krävde övergivande av kärnvapen från varje beskrivning. Det är i denna tradition som Georgia Augusta idag definierar sig själv och sitt uppdrag. Kom ihåg det mörkaste kapitlet i sin historia under nationalsocialismens tid, och universitetet har åtagit sig att utnyttja sina styrkor för att forma en human, tolerant och fredlig värld.

Självuppfattning

Georg-August-Universität Göttingen erkänner sin position inom det vetenskapliga samfundet där det står tillsammans med forskningsuniversiteten av internationell betydelse. Inom områdena forskning och undervisning, studier och vidareutbildning är universitetets mål

  • Att bevara den traditionella uppfattningen noggrant, att göra dem användbara och, genom utmärkt undervisning, att överlämna dem till kommande generationer;
  • Att få ny kunskap inom alla discipliner, även över och bortom konventionella gränser;
  • Att göra det möjligt för alla som studerar vid universitetet att agera med ansvar i sin vetenskapliga verksamhet såväl som inom alla områden av kulturellt, politiskt och ekonomiskt liv.

I sin tradition som ett ledande universitet för upplysningen är Georg-August-Universität Göttingen engagerad i sin plikt

  • Att bibehålla den nära alliansen mellan forskning och undervisning för deras ömsesidiga stimulering;
  • Att i kritisk reflektion överväga dagens politiska, sociala och kommersiella intressen;
  • På så sätt bevara och försvara universitetets frihet i forskning och dess oberoende i vetenskaplig undervisning.

Georg-August-Universität Göttingen uppfattar sig själv som ett typsnitt av innovation för att berika alla livssfärer och betraktar det som sitt uppdrag

  • Att samarbeta med andra vetenskapliga institutioner inom forskning och undervisning,
  • Att offentliggöra sina forskningsresultat och främja deras användning och,
  • Att bidra till en ansvarsfull utveckling av dess regionala miljö.

Georg-August-Universität Göttingen

  • Strävar efter att bidra till förverkligandet av lika möjligheter och att övervinna alla könsrelaterade, etniska, kulturella, sociala och religiösa nackdelar som motsätter sig detta;
  • Har åtagit sig att strikt följa de etiska principerna för god vetenskaplig praxis;
  • Informerar allmänheten om hanteringen av sina uppgifter och strävar efter en öppen debatt om resultaten av dess strävanden.

Syften och medel

På grundval av sina prestationer inom forskning och undervisning försöker Georg-August-Universität Göttingen öka sitt internationella rykte genom att koncentrera sig på dess speciella styrkor:

  • Internationalitet - förbättrar dess förmåga att locka forskare, forskare och studenter från utlandet; utbyggnad av internationella nätverk och partnerskap för att främja forskning och unga forskare
  • Forskningsbaserad undervisning och lärande - utveckling av forskningsrelaterade utbildningsprogram och yrkesinriktad utbildning och vidareutbildning, forskarskolor och yngre forskargrupper där unga forskare och forskare bedriver självständig forskning
  • Tvärvetenskap och mångfald - intensifiera samarbetet mellan humaniora och social-, natur- och biovetenskap samt bevarande av ämnesdiversitet för att lösa problem för att forma framtiden
  • Autonomi - stärka universitetets självansvar som en offentlig lagstiftning, inklusive dess styrelser, fakulteter och institutioner
  • Samarbete med icke-universitetsinstitutioner - utvidga och institutionalisera samarbetet med lämpliga forskningsinstitutioner inom vetenskap, handel och samhälle.

Civil klausul

Universitetet lovar sitt engagemang för fred och rättvisa i världen. Universitetet och de akademiker som arbetar där strävar efter att tjäna fred i världen genom forskning och undervisning. Som ansvar för samhället åtar sig de att i sina handlingar upprätthålla de inneboende etiska principerna för vetenskap och vetenskap.

Mission Statement, Göttingen, juli 2006, kompletterat med den civila klausulen antagen genom resolutionen från universitetets senat, 13 februari 2013

Uppdragsbeskrivning för undervisning och lärande

The University of Göttingen har arbetat för att utveckla en gemensam förståelse för bra undervisning i syfte att utveckla ett övergripande koncept för undervisning och lärande vid universitetet sedan mars 2017. Diskussionen om undervisning och lärande vid The University of Göttingen involverade lärare, studenter, och individer från akademisk administration i en universitetsomfattande deltagande process. Den 15 augusti 2018 överlämnades uppdragsbeskrivningen för undervisning och lärande vid The University of Göttingen enhälligt av senaten. Interna och externa experter inom området högre utbildning stödde och bidrog till utvecklingen av en gemensam förståelse för undervisning och lärande.

Ett första utkast presenterades och diskuterades vid universitetets andra framtida kongress i november 2017. I slutet av vinterterminen 2017/18 godkändes utkastet till uppdragsutlåtandet av centralkommissionen för undervisning och lärande och dekanerna för Studierådet. Sedan, under sommarsemestern 2018, hölls ett gemensamt möte med företrädare för presidentstyrelsen och senaten, studenterna, dekanerna och dekanerna för studier för att ge sista handen till uppdragsutlåtandet.

Under de senaste åren har The University of Göttingen gjort stora ansträngningar för att förbättra studieförhållandena och kvaliteten på undervisningen, med stöd av de projekt som finansieras av universitetets kvalitetspakt för undervisning. Mission Statement for Teaching and Learning erbjuder nu lärare och studenter en viktig vägledande ram och kommer att bilda en god grund för den pågående utvecklingen av kvaliteten på undervisningen vid The University of Göttingen .

Som ett forskningsfokuserat, internationellt känt universitet The University of Göttingen efter upplysningens ideal och utbildningskoncept. Det är engagerat i forsknings- och undervisningsfriheten.

Gemenskapen för lärare och studenter drivs av intellektuell nyfikenhet, en konstruktiv, kritisk diskussionskultur och deltagande i högre utbildnings- och sociala frågor. Studenter uppmuntras i sin personliga utveckling och gör det möjligt att göra intellektuellt sunda bedömningar i syfte att förbereda dem för att fungera framgångsrikt i sina framtida verksamhetsområden. The University of Göttingen förbereder sina studenter för ansvarsfulla positioner både inom den akademiska världen och på andra håll.

Lärare engagerar studenter i såväl forskning som aktuella akademiska debatter, och till och med från ett tidigt stadium av deras studier hjälper de dem att få en inblick i forskningen som äger rum vid universitetet och de utomjordiska forskningsinstituten på Göttingen campus. Denna forskningsbaserade undervisning gör det möjligt för studenter att skapa en intellektuell nyfikenhet och glädje i lärandet och att engagera sig kritiskt i sitt ämne. Fakulteterna levererar specialistkunskap och studenterna får viktiga metodiska, digitala och sociala färdigheter. De utvecklar problemlösande expertis för att hantera specialiserade, tvärvetenskapliga och tvärvetenskapliga frågor samt sociala utmaningar på både lokal och global nivå. Detta ger en förstklassig grund för att utveckla specifika ämnesrelaterade identiteter och gör det möjligt för eleverna att ta livslångt lärande.

The University of Göttingen förväntar sig att studenter och lärare har en positiv, öppen och respektfull attityd i klassrummet. I enlighet med principerna om lika möjligheter och rättvisa möjliggör inkluderande och flexibla inlärningsmiljöer och läroplaner eleverna att bidra med sina olika erfarenheter och förmågor oberoende och konstruktivt och att utveckla sina kunskaper.

The University of Göttingen står inför globala utmaningar. Studenter överväger specialiserade ämnesfrågor ur olika perspektiv, och dessa kompletteras med internationella synpunkter. De lär sig att kommunicera och agera ansvarsfullt och respektfullt i olika sammanhang. Tillsammans med sina internationella partner The University of Göttingen utbildningsprogram, erbjuder internationaliserade läroplaner och stöder studierelaterade utländska praktikplatser.

The University of Göttingen ser sig själv som ett tegelstenar universitet. Den använder digitala innovationer för att komplettera undervisningen på campus på lämpligt sätt och för att bryta ny mark inom didaktik. Studenter och lärare blir bekanta med potentialen i digitala medier och virtuell mobilitet som ett sätt att nätverka internationellt, liksom att förbättra kompatibiliteten mellan studier, karriär och privatliv och bryta ner barriärer.

Den nära sammankopplingen av digitalisering, internationalisering och mångfaldsinriktning tillsammans med forskningsbaserad undervisning bygger grunden för framgångsrika examensstudier av hög kvalitet vid Göttingens campus.

Grundmottoet för The University of Göttingen är "In publica commoda", eller "För allas bästa". Följaktligen The University of Göttingen undervisning och lärande i betydelsen av omfattande utbildning. Detta inkluderar också sociala, ekonomiska och ekologiska aspekter av att agera för hållbar utveckling. Så mottoet är en uppmaning till lärare och studenter, att bidra till det gemensamma bästa i sociala diskussioner och projekt både när man studerar och undervisar och som aktiva medborgare.

Engagerad i framtiden

The University of Göttingen är erkänt som ett forskningsuniversitet med hög internationell ställning. Dess särdrag inkluderar betoning på forskningsbaserad undervisning och den anmärkningsvärda mångfalden av ämnen som representeras, särskilt inom humaniora. De utmärkta faciliteterna för vetenskaplig undersökning inom naturvetenskapen och den enastående kvaliteten på forskningen inom detta område bidrar också till universitetets tydliga och unika profil. År 2007, på grundval av sin institutionella strategi med titeln "Göttingen. Tradition - Innovation - Autonomy", var Georg-AugustUniversität ett av universiteten som framgångsrikt kom fram i den första fasen av Excellence Initiative från den tyska federala och statliga regeringen. Denna finansiering användes för att inrätta nya forskningscentra som Courant Centers och Lichtenberg-Kolleg och för att etablera innovativa forskningsfokus. Dessutom rekryterades mycket lovande unga akademiker och ledande forskare integrerades på Göttingen-campus. Åtgärderna har lett till en övergripande förstärkning av universitetets synlighet, både nationellt och internationellt, och de kommer att föras vidare i framtiden.

Universitetet bär namnet på dess grundare Georg August, kung George II av Storbritannien, väljare och hertig av Brunswick-Lüneburg (Hannover). I linje med upplysningens anda grundades fakulteterna som lika enheter: inte längre hade teologin företräde bland dem. Den första fakulteten för matematik och naturvetenskap tillkom i Göttingen. Under en betydande period betraktades universitetet som centrum för den matematiska världen, men denna status förlorades 1933 när mer än 50 professorer och föreläsare tvingades lämna under nazistiskt styre. Bland dessa forskare fanns flera av de 45 nobelpristagarna vars namn är associerade med Göttingen.

Efter andra världskriget var Göttingen Tysklands första universitet som återupptog undervisningsverksamheten. Det utvidgades till att bli en av Tysklands största, antalet studenter som för närvarande är registrerade

cirka 29 300. Universitetet arbetar ständigt för att förbättra den internationella karaktären och kvaliteten i sin forskning och undervisning. Studieprogrammen har omvandlats till kandidatexamen och magisterexamen strukturer. Universitetet verkar utifrån ökad autonomi och personalansvar på alla nivåer, och resursutnyttjandet har optimerats. 2003 blev Göttingen Tysklands första universitet med ett omfattande utbud av discipliner som antog den juridiska formen av en stiftelse enligt offentlig rätt.

I den andra fasen av Excellence Initiative lämnade Göttingen University framgångsrikt förnyelseförslag för stöd från en forskarskola och ett Excellence Cluster. I Cluster of Excellence »Mikroskopi vid nanometerområdet och hjärnans molekylära fysiologi« (CNMPB) utvecklas mikroskopitekniker med hög upplösning, genom vilka små strukturer och processer kan analyseras i levande nervceller, vidareutvecklas. Syftet är att få insikter som möjliggör att nya diagnostiska och terapeutiska strategier kan antas för att bekämpa sjukdomar som Parkinsons och schizofreni. Det framgångsrika arbetet med Göttingen Graduate School for Neurosciences, Biophysics, and Molecular Biosciences (GGNB) fortsätter också. Underhålls av fyra universitetsfakulteter, tre Max Planck-institut och det tyska primatcentret, för närvarande är GGNB värd för 430 doktorander som arbetar inom tolv program.

Dessutom kommer universitetet att fortsätta att driva projekt som anges i sin andra institutionella strategi. Finansieringar har samlats in för att åstadkomma en markant förbättring av den vetenskapliga undersökningen och presentationen av universitetets värdefulla akademiska samlingar samt för att utöka dess IT-baserade infrastruktur för e-forskning.

Forskning och forskningsperspektiv

Bland Göttingen Universitys särskilda styrkor är dess stora forskningstradition och mångfalden av ämnen som representeras. Nästan alla akademiska discipliner, inklusive medicin men med undantag för ingenjörsvetenskap, är representerade vid de 13 fakulteterna. Universitetet är nära sammankopplat med enastående forskningsinstitutioner belägna lokalt. Detta nätverk utgör Göttin gen Campus, där ett sådant samarbete skapar idealiska ramvillkor för att bedriva internationell konkurrensforskning på högsta nivå och öppnar speciella möjligheter för rekrytering och kvarhållande av utmärkta forskare från och utanför Tyskland. Universitetet och dess partner lägger tonvikt på att främja begåvade unga forskare som uppvisar särskild potential.

Framgången med detta samarbete bekräftas av de gemensamt drivna forskningscentrumen, forskargrupper, gemensamma infrastrukturanläggningar och kombinerade professorutnämningar. Tio gemensamma forskningscentra, fyra forskningsenheter och tio forskargrupper med koordinatorfunktion är för närvarande värd för Göttingen University - imponerande bevis på den vetenskapliga styrkan på Göttingen Campus och det nära samarbetet mellan universitetet och forskningsinstitutionerna som inte är universitet. Utvecklingen inom ramen för Collaborative Research Centers är särskilt positiv, antalet har ökat från tre (2009) till tio (2015).

Göttingen är därför en konkurrenskraftig forskningsplats i den nationella jämförelsen, särskilt med tanke på forskarutbildningsgrupper, där den rankas som ett av de främsta universiteten i Tyskland. Forskningsfokus som utvecklats tillsammans med forskningsinstitutionerna utanför universitetet, särskilt inom neuro- och biovetenskap, definierar särdrag i universitetets profil. Ett excellenskluster och en forskarskola inom detta område etablerades framgångsrikt med finansiering från den första fasen av Excellence Initiative (2006-2012). Båda enheternas exceptionellt innovativa arbete fortsätter och kommer att utvecklas och förfinas när de går in i nästa operativa fas.

Exempel på den utmärkta vetenskapen och stipendiet som bedrivs på internationell nivå är områdena kardiovaskulär forskning, molekylärbiologi, kondenserat ämne, biologi, biologisk mångfald och ekologi, utvecklingsekonomi, religionsstudier och moderna östasiatiska och indiska studier.

Platser

  • Göttingen

    Georg-August-Universität Göttingen, Wilhelmsplatz 1 (Aula), , Göttingen

Frågor